Hej!

Har sedan en tid tillbaka en tomt i Vellinge och har ritat ett hus själv. Jag har sedan en tid tillbaka först diskussioner med en stor kataloghusbyggarfirma om att bygga mitt specialhus (som de kallar det för). Allt har kännts bra fram till vi för några veckor sedan började diskutera kontraktets utformning och innehåll i detalj. Eftersom jag är en petimeter-nisse som vill ha koll vad jag får för pengarna så har den ena överraskningen efter den andra dykt upp. Huset har nu stigit med ca 1,2 miljoner i totalkost på några veckor.

Mycket av kostnaden beror på att när man väl börjar diskutera detaljer så visar det sig att det är mycket som ej ingår i det offererade totalpriset, fast detta framgår ej klart av anbudet. T.ex. målning, kakel/klinker arbete, material, byggel, schaktning etc.

Många saker är ocksåp odefinerade. T.ex. har vi ingen spec på vad som ingår i form av köksutrustning. Trots att jag gjort en design av köket där det framgår val av luckor, bänkskiva, antal skåp, mått etc så vill deras underleverantör (köksleverantör) ej räkna på köket förrän ett kontrakt är skrivet. Jag å andra sidan vill inte skriva ett kontrakt utan att jag vet vad som ingår. Det hela blev en momemt 22 situation. Idag enades vi om att man i kontraktet definierar vilken summa som avsatts för köksinredning och vad denna summa är angiven mot, t.ex. köksleverantörens prislista hösten 2007. Men kruxet är att om mitt kök blir dyrare än detta pris så får jag betala mellanskillnaden, detta är OK. Men det finns ingen rabattsats eller dylikt angiven och om jag då köpt 90% av mitt kök hur är då min förhandlingsposition när jag diskuterar de återstående 10%? Om summan understiger kontraktssumman så får jag inte tillbaks mellanskillnaden utan bara 50% av den. Vilken idiotisk deal.

Eftersom jag ritat huset själv så betraktar husfirman det som ett specialhus. Naiv/ovan som jag är vid husbygge så trodde jag att de skulle ta mina väldigt detaljerade ritningar och specifikationer och räkna ut vad det kostar att bygga mitt hus. Men eftersom det är ett stort företag så gjorde de givetvis inte det, de har ju sina rutiner, system , databaser, färdiga kontrakt etc att följa. Istället fick jag ett huspris (klumpsumma) baserat på det av deras kataloghus som mest liknar mitt hus. Därefter har det skett många långa diskussioner för att reda ut vad som skall avgå och tillkomma från deras pris för att få fram ett pris som stämmer med mitt hus.

Exempel: I kataloghuset ingår det 10 garderober. Jag vill inte ha deras garderober utan avser att köpa en lösning från IKEA eftersom jag anser att den är mer praktisk. Nu skulle man kunna anta att summan för 10 st avgående garderober räknas från priset men icke. Istället räknas en avgående summa som är priset för 10 garderober minus deras vinstpåslag. Och så rullar det på, punkt efter punkt. Vitvaror, tvättstugeutrustning, badrumsinredning etc.

Det har även visat sig att entreptrenaden inte är så ren som jag först trodde. Utan det förväntas att jag skall teckna kontrakt med t.ex. målare, kakelläggare etc i egen regi. Förvisso erbjuder sig kataloghusbyggaren att därefter ta in dem under eget paraply mot 15% entreprenörspåslag. Men rent kontraktsmässigt kvarstår jag med visst ansvar.

Ikväll steg totalsumman med ytterligare 350.000 kronor och dämed havererade kalkylen. Risken är nu för stor i projektet för att jag skall våga genomdriva det.

För att ro projektet i hamn söker jag nu andra vägar. Jag är i behov av en duktig konstruktör, en projektledare och en bra byggfirma. Är det någon av er som har erfarenheter av konstruktörer, byggledare och byggfirmor i sydvästra Skåne? Hör gärna av er jag börjar bli väldigt trött på byggbranschen.

Jag har inget emot utländsk arbetskraft, det viktigaste är att de har bra kompetens och kvalite i sitt arbete.

Hälsningar

Ulf Malmros
ulf.malmros@telia.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.