Byggde ett Myresjöhus som stog färdigt Jan 01 2007. Tyvär ingick en Nibe FIGHTER 310P frånluftvärmepump.

I Maj 2013 slutade kompressorn att fungera. En kostnad på 15 200 kr. Kontaktade Nibe after sales support som tyckte det var tråkigt. Någon support var dock inte att räkna med.

Hemförsäkring
betalade 6100 kr av de 15200 kr som skadan kostade. Det ger en extra kostnad på 1500 kr/år. Något man bör ta med i kalkylen.

Så här beskriver Nibe sin produkt
FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överaskningar" Beräknad livslängd 8 - 12 år.

En ren bluff. Dålig marknadsföring.
Så här ser haveristattestiken ut. Nibe i klar ledning.
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1....uft%202010.pdf

Avråder alla som bygger nytt eller byter uppvärmning att inte installera en Nibe produkt.

Mvh GaH
 
M
Tyvärr säger statistiken ingenting. Det står ju inte hur många aktiva maskiner som är i drift - dvs så att vi kan räkna andelen som gått sänder. Det kanske är 1 miljon Nibe och 1000 Bosch, då har ju Boschen mångdubbelt så hög andel och risk att gå sönder....
 
Enl de som begriper sådant så ser marknadsandelarna ut enl följande:

Ingen exakt vetenskap men en uppskattning baserad på den information jag har. rolleyes.gif
Nibe 45%
IVT med oem märken 45 %
Resten 10%
 
ullberg
Om de marknadsandelar du skriver stämmer så är väl Nibe helt enligt snittet, om jag räknar rätt på Folksams statistik (totalt antal skador) så fördelar sig skadorna enligt:

IVT/OEM: 49%
Nibe: 46%
Övriga: 5%

Så Nibe verkar vara lika dåliga eller bra som sina kollegor. Har själv en 310p på landet, har bara stått där i 3 år, vi får se hur länge den orkar med...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Utan att veta säkert så påstår jag att Nibe är bra mycket större än de andra på just flvp. Men söker du ett bättre alternativ så finns ju jord/bergvärme vp som lär hålla betydligt mycket längre om den installeras rätt.
 
Tror 6 år är ganska normalt på det mesta maskiner man har i hemmet...även om vissa har sina i 10-15 år.....

En kompressor är ingen evighetsmaskin oavsett fabrikat och det ska tas med i kalkylen.
 
6 år är nog ovanligt dåligt även för att vara en flvp men att dom håller dåligt beror på att dom har små kompressorer som får gå i stort sett hela året dygnet runt på sommaren naturligtvis endast för vv men det är en viss skillnad i drift timmar mot en berg vp på tex 8 kw och en flvp på ca 2kw.
 
nikasp
Vad blev det för alternativ?

Vi har en Nibe Fighter 310p från 1997. Tidigare ägaren fick byta kompressor efter 9 år (2006) och nu är den alltså ca 18 år så jag kan mycket väl tänka mig NIBE igen. Funkar helt perfekt just nu men köper nog en ny variant den dagen den ger upp så jag är intresserad av vad man ska räkna med för kostnad. Vi har ett enplans 126 kvm Älvsbyhus i Stockholm.
 
Har en precis lika gammal 310P. Första kompressorbytet efter 4 år, det andra efter ytterligare 9 år. Alternativ i samma traditionella 2 kW-klass är NIBE F370, IVT690 eller nya IVT Vent 202. Ett byte till någon av dessa tror jag hamnar på runt 50-55 tusen med rot. Sedan finns de mer avancerade NIBE F750, IVT 840/860 och Comfortzone. De kan kräva lite mer installationsarbete (t.ex. avluftskanalen). Tror de kan hamna på 70-90 tusen vid byte.
 
nikasp
Det lutar nog åt F370, läste på lite igår och man verkar kunna hamna på 50 + "oväntade" kostnader som inte leverantörerna skriver ut tydligt på sina sidor (vissa tar t.ex. 3000 för bortforsling om man läser noga). Då kör vi tills det rasar, känns som att det är end of life och t.ex. inte aktuellt med ett till kompressorbyte.
 
F370 har ju ett väldigt fint styrsystem med olika inställningar och schemaläggning. Det enda jag inte tycker är riktigt bra är att elpatronen bara kan ställas på 5,3 kW med normala 16A-säkringar. 310P och andra har minst 8 kW. Bra vid tillfälligt hög varmvattenförbrukning eller när det blir riktigt kallt, huset drar 8 kW vid DUT -20 grader.

Håller med, lagom att köra tills det rasar nästa gång. Tycker leverantörerna borde kunna ge ett helt fast pris på ett byte. Jag menar det står ju en 310P på platsen och man vet alla mått och platser för röranslutningar etc. Det ska inte behöva tillkomma oväntade extrakostnader.
 
Det ska inte vara några problem att få ett helt fast pris på byte men det blir ofta dyrare.
 
nikasp
Ska vara proaktiv och kolla snart. Har en känning med en som jobbar med just värmepumpar som jag ska lyssna med också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.