Hej på er.

Har precis reggat nick här, verkar vara ett trevligt och bra forum, Jag min och familj letar efter en tomt att bygga hus på i Saltsjö-Boo (Nacka kommun utanför sthlm)

En ide som slog mig är att vi ska åka runt i områderna vi kan tänka oss att bygga i och titta om det finns obebyggda tomter el gamla sommarstugor som ser oanvända ut, och sen ta reda på vem som äger dom och ringa till ägaren och fråga om han är intresserad av att sälja.

Någon av er som gjort något liknande, som kan ge mig tips..?

När man kontaktar kommunen behöver man ha fastighetsbetäckningen eller räcker det med adressen för att dom ska kunna kolla vad som gäller för tomten? Har kommunen kontaktuppgifter på ägern till tomten? eller har dom bara namnet typ Sven Svensson, vilket det finns ganska många av... ;D

 
Dina frågor är vanliga och diskuterats förr. Använd sökfunktionen på forumet - ett tips!

Skall du kolla planbestämmelser måste du ha fastighetsbeteckning. Ägaruppgifter får du från inskrivningsmyndigheten som kan söka på adress eller fastighetsbeteckning.

Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje
Öppettid/tfn tid: 9-12, 13-15 Postadress: 761 80 Norrtälje (ange kommun enl. nedan)
Tfn: 0176-768 40, fax: 0176-768 44
Gruppindelning (kommuner)
1. Norrtälje, Enköping, Håbo, Tierp, Uppsala, Älvkarleby, Östhammar
Tfn: 0176-768 50, fax: 0176-768 45 (ej ansökningar)
2. Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Upplands-Bro, Danderyd, Lidingö, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Solna, Sundbyberg, Ekerö
Tfn: 0176-768 60, fax: 0176-768 46 (ej ansökningar)
3.  Stockholm
Tfn: 0176-768 70, fax: 0176-768 47 (ej ansökningar)
4. Haninge, Nynäshamn, Tyresö, Salem, Botkyrka, Huddinge, Nacka, Värmdö, Södertälje, Nykvarn
Tfn: 0176-768 80, fax: 0176-768 48 (ej ansökningar)

Du kan också kolla via fastighetssök på www.lm.se

Att åka runt och leta efter en gammal sommarstuga är ett klassiskt sätt att söka tomt. Var beredd på att om det finns en så har ägaren garanterat haft samtal om att sälja innan dig!
 
Calle Anka skrev:
Dina frågor vanliga och diskuterats förr. Använd sökfunktionen på forumet - ett tips!

Skall du kolla planbestämmelser måste du ha fastighetsbeteckning. Ägaruppgifter får du från inskrivningsmyndigheten som kan söka på adress eller fastighetsbeteckning.

Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje
Öppettid/tfn tid: 9-12, 13-15 Postadress: 761 80 Norrtälje (ange kommun enl. nedan)
Tfn: 0176-768 40, fax: 0176-768 44
Gruppindelning (kommuner)
1. Norrtälje, Enköping, Håbo, Tierp, Uppsala, Älvkarleby, Östhammar
Tfn: 0176-768 50, fax: 0176-768 45 (ej ansökningar)
2. Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Järfälla, Upplands-Bro, Danderyd, Lidingö, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Solna, Sundbyberg, Ekerö
Tfn: 0176-768 60, fax: 0176-768 46 (ej ansökningar)
3. Stockholm
Tfn: 0176-768 70, fax: 0176-768 47 (ej ansökningar)
4. Haninge, Nynäshamn, Tyresö, Salem, Botkyrka, Huddinge, Nacka, Värmdö, Södertälje, Nykvarn
Tfn: 0176-768 80, fax: 0176-768 48 (ej ansökningar)

Du kan också kolla via fastighetssök på www.lm.se

Att åka runt och leta efter en gammal sommarstuga är ett klassiskt sätt att söka tomt. Var beredd på att om det finns en så har ägaren garanterat haft samtal om att sälja innan dig!

Tack strålande info.

Sitter nu och söker som en tok.. ;)
 
Hej.
För er som söker tomt så kan jag rekommendera att besöka allt om bostad sida. Förutom att hitta tomt så kan man genom deras nya tjänst huskalkylen även få fram hustyper som olika hustillverkare presenterar mot dessa lediga tomter. Sidan kan vara lite klurig att guida sig på, (hoppas dem löser detta snart) men man går in på sök bostad när man sedan hittat en tomt så kan man trycka på kalkylera och få upp massa olika hustyper. Jag sprang på denna sajt här om dagen och tycker det är jätte intressant att även få upp olika hustyper mot tomterna.
Rekommenderar denna sida stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.