Jag har satt in Keddy braskasett via auktoriserad murare utan föregående kommunal ansökan om bygglov. Detta skedde p g a ett missförstånd mellan mig och muraren som några år tidigare satt in en Keddy braskasett hos min son då jag ännu bodde kvar på sonens fastighet. Muraren antog att jag hade kännedom om förfarandet nu då jag flyttat till eget hus, vilket alltså inte var fallet. Sonen hade gjort sin ansökan medan jag fanns på gården som intresserad åskådare. Jag har tittat på ansökningsblankett och planerar besöka Byggnadsnämden. Skorstenen går inte upp över nocken, det finns ett antal likadana hus i kommunen. Undrar om jag skall ansöka som ett planerat bygge eller som det färdiga resultatet som alltså skett p g a okunskap? (fotot från hyrstuga på nätet) Liten trästuga med gaveln mot betraktaren, omgiven av grönska, utan synlig skorsten över nockpunkt.
 
Laszlo Toth
Det är bäst att du anger direkt att det har skett ett missförstånd och att du söker i efterhand.

Ta kontakt med din kommun och berättar hur de är!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Det är bäst att du anger direkt att det har skett ett missförstånd och att du söker i efterhand.

Ta kontakt med din kommun och berättar hur de är!
klart,åtgärdat, godkänt
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klarade du dig ifrån sanktionsavgift?
 
  • Haha
Envisan
  • Laddar…
Ja, och fort gick det efter att jag vid besök på Byggnadsnämnden, klargjort om historien bakom. Murarmästaren/installatören var övertygad om att jag kände till regler om byggnadstillstånd. Han blandade ihop mig med min sons ansökan några år tidigare. Så kan det gå när man bor i liten socken Tack Byggahus för en bra Internet sida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.