S
Hej, jag tänkte bygga en ny byggnad på vår gård som ligger utanför detaljplanerat område. Byggnaden är 18x6m och i stort sett uppdelad i tre rum a´ 6x6m med öppna valv mellan rummen. Det sista rummet har en slagdörr ut med 2,4m i bredd. Det går bara att köra in i det rummet eftersom valvöppningarna mellan rummen bara är 1,8m.

Tanken är att jag ska en snickeriverkstad i de två första rummen och rummet med slagdörren kommer fungera som förråd och uppställningsplats för åkgräsklipparen.

Snickeriet kommer till en början vara en hobbyverksamhet som eventuellt blir en framtida näringsverksamhet.

Så till frågan, är det en verkstad eller ett garage jag ska söka bygglov för eller vad blir bäst? Såg att man kunde välja att kryssa i lite olika saker på ansökan och två av dessa var "nybygge" och "garage". Jag gissar på att garage är en enklare/billigare ansökan än nybygge. Gissar även på att man troligen slipper KA om man kör garage.

Men, sen kommer det till snickeriet... blir det problem om jag startar ett företag och det är ett garage?
Hur bör jag ansöka för att jag ska få så bra förutsättningar som möjligt utan att göra det svårt för mig själv.
 
Varför inte till exempel skriva "snickarverkstad och garage"?
För det är ju det du tänker bygga, eller hur?
 
S
Mja, det är förberett för att kunna fungera som ett garage men jag kommer aldrig att förvara en bil där. Sen är ju frågan om det kan bli problem om man startar en verksamhet i lokalen senare.

Jag gissar ju på att jag får hyra ut verkstaden till mitt eget företag eftersom det är jag som äger lokalen och inte företaget. Då är frågan om det kan vara ett garage eller om det måste vara en verkstad. Vill bara inte ångra något i efterhand om jag missat någon regel.
 
S
Bump?
 
Det spelar ingen roll omdu kallar det garage/uthus/verkstad/smiskstuga :) Det är verksamheten som är tillståndspliktig om den dagen kommer.
 
S
Just nu lutar det åt "garage med hobbysnickeri" för vad jag tror så är det större chans att slippa en KA om man bygger ett garage än en verkstad. Sen blir det nog lättare att söka tillstånd om verksamhet om man redan har ett utrymme för hobbysnickeri.
 
Det kan kanske finnas risk för att kommunen vill ha brandavskiljning mellan något som kallas garage och något som kallas snickeri. Om du ändå inte tänker använda det som garage tror jag mer på att kalla hela byggnaden för hobbysnickeri alternativt bara snickeri.Bäst är väl förmodligen att prata med en handläggare om vad det är du vill ha byggnaden till. Passa då också på att fråga vad som gäller den dagen det eventuellt blir en näringsverksamhet av det hela. Möjligen kan de då vilja ha bygglov för ändrad användning beroende på vad du ursprungligen sökte för. Så fråga hellre än snöa in på de rutor som kommunen råkar ha med på blanketten. Den är utformad för att passa de flesta bygglovsärenden men är förmodligen inte anpassad för alla specialfall.
 
Här i Karlskrona har en företagare byggt en jättemaskinhall helt utan bygglov och kallade den för "ekonomibyggnad för lantbruk" som är lovfri. Till saken hör att han inte har något lantbruk. Han tutade i byggnämnden att han skulle starta en vingård. De gick på det och inga påföljder kom. Men sen var ju svärsonen också i samma whiskyklubb som handläggaren.
Så enkelt är det.
 
S
T Torbjörn Einarsson skrev:
Det kan kanske finnas risk för att kommunen vill ha brandavskiljning mellan något som kallas garage och något som kallas snickeri. Om du ändå inte tänker använda det som garage tror jag mer på att kalla hela byggnaden för hobbysnickeri alternativt bara snickeri.Bäst är väl förmodligen att prata med en handläggare om vad det är du vill ha byggnaden till. Passa då också på att fråga vad som gäller den dagen det eventuellt blir en näringsverksamhet av det hela. Möjligen kan de då vilja ha bygglov för ändrad användning beroende på vad du ursprungligen sökte för. Så fråga hellre än snöa in på de rutor som kommunen råkar ha med på blanketten. Den är utformad för att passa de flesta bygglovsärenden men är förmodligen inte anpassad för alla specialfall.
Ja, du kanske har rätt. Jag ska kolla upp saken med kommunen. Det kan även vara så att garage kräver brandvägg mot snickeriet och det blir ju drygt om jag inte ens kommer att förvara någon bil i byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.