Vi bor i ett kedjehus och vårat garage sitter ihop med grannens hus. Nu har vi tänkt slå upp ett staket (ett vanligt lågt staket) mellan tomterna, måste vi då söka bygglov?
Vi har ingen möjlighet att sätta staketet 4,5 meter in på tomten för då kommer vi inte in genom dörren på baksidan av garaget.
Vi har också tänkt sätta upp ett vindskydd, som måste placeras direkt vid tomtgränsen, nu har jag inga exakta mått men planken är nog ca 2 meter höga, något i stil med de på bilden. Måste vi söka bygglov för det?
Måste vi ha grannarnas tillstånd för att få sätta upp staket och vindskydd?
 
  • vindskydd.jpg
Ett vanligt "lågt" staket får man bygga utan bygglov i tomtgräns. Med lågt har jag för mig man menar 80cm. Sedan tror jag att det kan vara OK att bygga högre också så länge dte inte kan räknas som plank, men de detaljeran bör man kolla med bygglovsmyndigheten på orten. Deras tolkning kan skilja sig mellan kimmunerna.

Så länge det håller sig inom gränsen så behöver man inte få godkänt av grannen rent formellt.

Att inte prata med grannen om en sådan här sak är ju en ganska säker väg mot osämja. Så prata med grannen innan oavsett om grannsämjan redan är körd i botten.

Det där vindskddet kan nog vara risk att ni behöver bygglov för, vet inte.
 
Tack för svaret! Jag ska kolla med bygglovsmyndigheten om vad som gäller för vindskyddet, jag har pratat med grannarna om det idag och det verkade inte vara något problem. Det är först nästa sommar som vi kommer att bygga så förhoppningsvis hinner dom inte ändra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.