Benen som håller upp golvskåpen är ju justerbara på några centimeter när. I mitt fall fattas det ca 5-7 mm för att socklarna ska passa. Det blir ju ett helsike att såga / hyvla / slipa bort en sån liten distans. Någon som har ett tips? (Jag behöver väl inte påpeka att skåpen redan är fastskruvade i väggen.)

Mvn
Daniel
 
Lägg nånting under benen. Tex en bit parkett.
 
Hyr en Festool sänksåg med skena en helg och kapa till dem.
 
Såga av socklarna med en stick eller cirkelsåg går skapligt lätt.
 
Så måste det ju bli någonstans under inredningen då golven sällan är i våg...

Bara att köra på tipset med sänksåg och skena en helg för det kostar inte många krornor...
 
haavard skrev:
Lägg nånting under benen. Tex en bit parkett.
Skpåen kommer väl inte högre upp för att man lägger under någonting...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så måste det ju bli någonstans under inredningen då golven sällan är i våg...

Bara att köra på tipset med sänksåg och skena en helg för det kostar inte många krornor...
Jag tror jag betalade 240-300kr för en helg (Stockholm, norrort). Sen köpte jag en; ser man det på det viset så blev det ju rätt dyrt...
 
Tack för många och snabba svar. JAg har en cirkelsåg i källararen så jag gör ett försök med den. Går det åt pipan får jag väl köpa nya socklar helt enkelt. Kostar ju inte många kronor.
 
Det är lätt att missa men benen är uppmärkta så när man skruvar så ser man höjden på benet i millimeter och kan på så sätt se till att det blir rätt höjd.

Ett annat tips är att köpa för många socklar och skruva fast sockel längs hela väggytan som man skall montera underskåp på. Sedan ställer man skåpets bakdel på sockeln som får ersätta de innersta benen. Då får man skåpen exakt i våg och på rätt höjd och de yttre benen justeras så det blir rätt när man ställer dit skåpet. Allt går smidigt och blir perfekt och merkostnaden för sockeln längs väggen spar man in på benen som man inte behöver. :)
 
jerk skrev:
Det är lätt att missa men benen är uppmärkta så när man skruvar så ser man höjden på benet i millimeter och kan på så sätt se till att det blir rätt höjd.

Ett annat tips är att köpa för många socklar och skruva fast sockel längs hela väggytan som man skall montera underskåp på. Sedan ställer man skåpets bakdel på sockeln som får ersätta de innersta benen. Då får man skåpen exakt i våg och på rätt höjd och de yttre benen justeras så det blir rätt när man ställer dit skåpet. Allt går smidigt och blir perfekt och merkostnaden för sockeln längs väggen spar man in på benen som man inte behöver. :)
Men det förutsätter att golven är raka och det är inte alla som har den förmånen...
 
Buster1 skrev:
Men det förutsätter att golven är raka och det är inte alla som har den förmånen...
Typ 3,7% ;)
 
Springare skrev:
Typ 3,7% ;)
Nja,
De som bor i gamla hus har inte golv i våg.
De som bor i nya hus har inte golv i våg.
Jag har hört talas om en tysk ingenjör som faktiskt... ...
 
rln skrev:
Jag tror jag betalade 240-300kr för en helg (Stockholm, norrort). Sen köpte jag en; ser man det på det viset så blev det ju rätt dyrt...
Ha ha... jo för när man väl provat en sådan så bara vill man ha en egen... :p


Vääääldigt sällsynt att golven är i våg ska jag säga...

Sätter man skåpen på minst 870mm från golvet eller 860mm om det är Ikeakök så får man ju oftast dit sockeln utan att behöva kapa ner den... ;)
 
Sätt sågningen upp mot skåpen så syns inte snittytan om det inte skulle bli riktigt rakt med sågen.
 
J.B. skrev:
Sätt sågningen upp mot skåpen så syns inte snittytan om det inte skulle bli riktigt rakt med sågen.
Och att snittet inte ligger mot golvet och suger vatten vid ex våttorkning, spill m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.