Ang att använda sockerbitar i el-kopplingar.
Skrev tidigare en fundering om sockerbitar och fick då
lite olika svar att det inte var förbjudet men ej heller
önskvärt då man inte kunde lita på kopplingen.

Många saker som strömbrytare och uttag m fl
(även stickproppar och skarvuttag) ansluts
med skruvkopplingar. Är det skillnad på dessa
skruvkopplingar jämfört med sockerbitars?

(Om man skalar ledaren lite längre från båda håll i en
sockerbit så får man ju t o m två skruvar som håller den)
 
Man brukar peka på att de flesta sockerbitar har en klämskruv som går direkt mot ledaren. Det ökar risken att ledaren skall klämmas sönder. I en bra koppling påverkar skruven en klämma eller plåtbit som klämmer mot ledaren.

Nu håller inte riktigt det argumentet. Finns gott om elprylar, där en skruv går direkt mot ledaren. Så ser det i ex ut i kontakter.
 
Misstänker att man ser ner på sockerbitar är att de ibland används/dyker upp i fasta elinstallationer i ex eldosor. Det signalerar låg kvalitet och kunskap på utfört arbete.

Annars är de lika goda som andra skruvförbindelser skulle jag säga. De förekommer i maskiner mm för anslutning av ex. 3-fas till varmvattenberedare.
 
Som sagt så finns det olika kvalitéer på sockerbitar SAMT att det finns bättre alternativ. Att det finns sämre/dåliga anslutningar på andra "grejer" gör ju inte sockerbitar bättre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Skruvplintar i kopplingsdosor är ju inget annat än en större "sockerbit". Sockerbitar förekommer också i en mängd konsumentprodukter som lampor mm. Jag föredrar skruvanslutningar framför dåliga snabbkopplingar som inte greppar tillräckligt om kablarna.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Största problemet med sockerbitar är att folk har svårt att dra med rätt moment, endera drar dom för hårt och klämmer av kardelar eller så drar dom för dåligt så att trådarna lossnar. Använder man sockerbitar med en plåtläpp som skruven trycker emot blir det mycket bättre.
Men varför använda dom sämre och sensammare sockerbitarna då det finns klämmor typ Wago 773 och 221
 
  • Gilla
  • Älska
Music Man och 6 till
  • Laddar…
En koppling som kräver två stycken långsamma manuella moment för anslutning är inte bra. När det bästa argumentet verkar vara att det finns andra lika dåliga plintar så är det rätt illa.

Jag ogillar att felaktigt använda sockerbitar ofta har oisolerade ledare väldigt nära varandra.
 
Sockerbitar har oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Dom är lättskruvade och lätt öppningsbara. Dessutom ibland platssparande jämfört med Wago. Att klämma sönder en ledare har jag aldrig lyckats med. I kopplingdosor använder jag sockerbit om jag ska förbinda två ledare (t ex tändtråd). Är det mer än två har Wago sina fördelar.
Enda katatrofen med "sockerbit" mötte jag i IKEA-lampor där sockerbiten ansluts med enkelledare till lampsockeln. Det skakar loss snabbare än fort. Detta kallar jag för skräp.
 
Sockerbitar har en prismässig fördel jmf med ex. Wago.
Även möjligheten att skruva fast en kopplingslist är en fördel. Perfekt när man gör någon elektrisk konstruktion.
 
Slår man ihop kostnaden för tid och matr så skulle jag gissa att det blir minst dubbelt så dyrt att använda sockerbitar som att använda "Wago"
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Både Wago och sockerbitar är "Pfennigartikel". Wago går snabbare men sockerbitar har inte undermålig teknik utan båda metoder kräver lite övning och handlag. Sedan kan sockerbitar vara enklare för amatörer att förstå, plus att dom är mycket lättare att öppna.
 
Än en Wago 221?? du måste skämta.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sockerbitar har en prismässig fördel jmf med ex. Wago.
Även möjligheten att skruva fast en kopplingslist är en fördel. Perfekt när man gör någon elektrisk konstruktion.
Wago 221-2411 rycker ut!



223346-44-768-5782296-de.jpg
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
Mikael_L
Använd du sockerbitar om du vill.
Det beror helt på utföraren, gör du det bra så blir det lika bra som något annat.
Sen finns det, som vanligt, olika kvaliteter på sockerbitar, de crappigaste har gängor som skär eller glappar, inget skydd för kardelerna osv, de bästa är top notch.

Jag, som kostar kunden 10kr/minut, kan däremot motivera dyrare kopplingselement som sparar tid.
 
Hej, tack för svaren.
Jag skrev till Elsäkerhetsverket och frågade om de var tillåtna eller inte och jag fick följande svar (något nerkortat):

" Välj rätt kopplingslist till rätt typ av kabel,
anslut så att inte kabeln skadas vid anslutningen.
Kopplings lister är tillåtna för kabelanslutning
om montaget utför på ett korrekt sätt. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.