Hej,
Vi skall byta kök och fungerar på att sätta några sockellådor. Det verkar väldigt smidigt. Är det någon som har detta, och i så fall kan dela med sig av sina erfarenheter?

När man öppnar en sådan låda, kan det bli repor på golvet, vi har parkett golv i köket så man är lite orolig för det.

Tack på förhand,
/H
 
Jag har bott i tre hus med sockellådor och sockelstege. Tycker att det är grymt bra. Det enda är väl att sockeln inte blir "hel" längs hela golvet. Lådan sitter någon mm upp så ingen risk för repor 😊
 
Tack för ditt svar. Det låter ju inte alls dumt :) Bra att det inte repar.
 
D
Antar att det kan bero på hur sockellådan är utformad. Men den jag har går helt på skenor och inte alls mot golvet. Sockellådorna är väl ett bra sätt att ta tillvara ett utrymme som annars vore helt outnyttjat, men här finns det nog en tendens att glömma bort att lådorna finns, så det är mest saker som man inte använder som hamnar där.
 
Tack för din input. Jag tänker mig kanske att man förvarar plåtar där kanske.
 
Vi provade en sockellåda i vårt nya kök mest för att vi var nyfikna. Det var en rackarns tur det eftersom lådan i skåpet med inbyggnadsugnen i inte rymde mer än två plåtar..! I sockellådan ligger nu braspanna, galler mm som annars hade varit tvungna att bo i ugnen.
 
Vi har det på några ställen i köket, och det är utmärkt. Lite extra lådutrymme i ett annars outnyttjat utrymme. Vi har också parkett, och frigången mot golvet är några millimeter så det klarar sig.
 
Vi kör oxå sockellådor... kanon i min mening :)
Massa extra utrymme till mer "skit" ;)
 
nikasp
Jag hade två i köket och en i hallen i en förvaringsmöbel. Grymt bra enligt mig då de var extremt diskreta. Hade lite viktiga papper i en, trodde/hoppades ev tjuv inte skulle se dem.
 
De nya(?) kanske är bättre. Vi har en Ikea och den skrapar i golvet trots att den går på skenor. Den rymmer inte så mycket eftersom den sitter mellan stödbenen till skåpet ovanför. Lådan är trasslig att haka av skenorna så det är inte ofta man kommer åt att städa där bakom. Dock praktiskt med lite extra utrymme. Åk till butiken och ryck lite i dom.
 
nikasp
Det var Myresjökök i den lgh jag hade lådorna i. Antar att det är Blum. De kändes väldigt stabila, bara trycka till lite med tån så åkte de ut. Måste erkänna att det tog ett år innan jag hittade de i köket för ingen hade sagt eller skrivit något om att de ens fanns.
 
Vi har epoq kök med sockellådor och de är rätt praktiska att förvara saker som inte behövs så ofta typ extra hushållspapper mm. Så långt är allt bra

Nu till det negativa:
-De blir smalare än en vanlig låda då de sitter mellan fötterna som skåpet står på så det går inte i så mycket. Lådfronten går dock att göra lika bred som skåpet
-Lådskenorna är av typen med ett hjul i fram och bakkant så de är mindre exakta än vanliga lådbeslag.
- Eftersom beslagen är minde exakta behöver springorna mellan lådfronten och sockel var lite extra stora
-Om golvet inte är plant (som i ett 30tals hus byggt på lermark) måste lådan anpassas så att den varken går i golvet ett skåpstommen vid öppning.
-Det är rätt pilligt att få sockeln snygg med alla kapningar

Ett tips är att sätta sätta rejäla handtag på som går att öppna med foten.

Sammantaget är det tveksamt om jag skulle sätta in dem om jag byggde samma kök igen
 
Ett litet tips gällande sockellåda - Motorisera den!

Jag trycker försiktigt till lådan med foten och då går den upp. Behöver inte böja mig och krångla med hantag och så.... Blir även bättre rent estetiskt.
 
När jag renoverade mitt kök så passade jag på att sätta dit sockellådor och har inte ångrat mig. Då det är en äldre bostadsrätt med mindre kök så behöver man ju alltid extra plats. Har idag i stort sett alla köksmaskiner i dessa och även plåtar och större stekpannor. Är mycket nöjd med mina!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.