:pHej!

Jag har dränerat om min gamla trävilla från 1925. Vid dräneringen av grundmuren under mark valde jag 100 mm Isodränskivor. Jag tog det säkra före det osäkra och lade på ytterligare en liggande 65 mm skiva längst ner. Dvs 100 +  65 mm, vilket gav en försumbar merkostnad på ett par tusenlappar. Vad jag nu undrar över är värmeisoleringen av grundmuren (sockeln) ovan mark. Jag har läst många inlägg här där det rekommenderas cellplast. Jag undrar nu om jag har missat något? Är inte det ett tätt material som ger samma oönskade effekt som en ogenomsläpplig färg? Följden då blir ju att sockeln ovan mark ej kan släppa ut fukt utan den leds vidare upp och orsakar i förlängningen röta. Är det inte bättre med Isodrän eller Pordränskivor. De kanske har sämre isoleringsförmåga men det viktigaste är väl att bli av med fukten.
Tacksam för synpunkter!
PS. Isodrän och Pordrän är i princip samma produkt. Enda skillnaden är att Isodrän är ett svenskt företag och Pordrän ett tyskt (tror jag) :-/. DS.
 
Pordrän tillverkas i Tullinge utanför Stockhom!
 
Det är säkert så som du säger att huset inte andas lika bra.
Är du orolig för fukt kan du lägg en tunn luftspalt bakom cellplasten och fortfarande behålla en bra isolerade effekt, alt. använd cellplast med fåror/kanaler in mot väggen som transporterar bort ev. fukt.

/Jonas
 
Något tips för att på bästa sätt ordna en tunn luftspalt bakom cellplasten?

- - - Björn
 
::)Att jag inte tänkte på det? Låter som en praktisk och bra lösning.

- - - Björn
 
Något tips för att på bästa sätt ordna en tunn luftspalt bakom cellplasten?

- - - Björn
Varför inte "duttlimma" isoleringen? Då lär det bli ganska lagom luftspalt eftersom väggen är tämligen ojämn. Det är ju ganska små mängder vatten i gasform som ska bort.
 
Por och iso -drän. Två Svenska företag. Två personer startade isod. De gick åt olika håll efter ett tag. Då vart det pord. också.
 
  • Gilla
Benny gson
  • Laddar…
Det kanske räcker med att duttlimma dit dem. Det lär ju hur som helst inte bli helt tätt. Har för övrigt ett bra råd när det gäller att fästa skivorna under mark - använd isolerhållare. Använd inte fästmassa det är onödigt besvär. Isolerhållarna är lättare att arbeta med och de kostar mindre än fästmassan.

Isodrän eller Pordrän? Det enda som är av betydelse är kanske vilket allternativ som finns närmast. Prismässigt vet jag inte vilken som är billigast

- - - Björn
 
Kan man inte sätta mineralullskivor ovan mark på källarväggen, typ parocs putsskiva och putsa den ?

ska ringa paroc och rådfråga...

---
Svarar på min egen fråga här:
Enligt Paroc kan du sätta mineralullsskiva - de finns i en herrans massa tjocklekar... 30,50,70,90 mm osv.

Dessa sätter man fast med fäste Röd (serpo 311 eller serpo 315).

Stålnätet ska givetvis dit också.

Underlagsbruk 340 Underlagsbruk läggs på först.
Därefter lägger man 370 Sockelbruk som är lite hårdare än det vanliga fasadbruket.

Som färg kan man välja en silikatfärg, eller stänkputs eller spritputs beroende på vilken ytstruktur man vill ha.

Detta sätter man ner till max 30 cm under marknivån - och ett dränerande grus eller leca rekommenderade de att man lägger så inte fukt stannar närmast huset.

Vad man sedan väljer under mark är ju upp till var och en - det finns ju ett par religioner där... (platon vs iso/por/jackodrän).
 
De som jobbat ett tag i mursvängen anser att det visst är skillnad mellan putsad cellplast och putsad mineralull (som alltid när det finns mer än en (1) lösning)...

...så fort jag talat med murare så har de fått ett reserverat, ansträngt ansiktsuttryck när man nämnt cellplast, och därefter blivit mer öppna och lättade när man försäkrat om att man tänkt välja mineralull.


Att lägga minerit utanpå en putsskiva är ju verkligen kaka på kaka. Poängen med putsskivan är ju att putsa på den. Insisterar man på att lägga en tunnputs så är väl mineritskivan en lösning, men då kan du ju ha en billigare isolering än putsskiva(?).


ps: De priser kurre refererar till har ju inget med materialkostnaden att göra, utan ett pris där du själv sitter i solstolen och pillar navelludd medans en firma gör jobbet.

Mineralullsvarianten med nät, fästen och 3-lagersputs kostar ungefär 300-350 kr/kvm i material.
 
men hur gör du vid fönstersmygar och skarvar då? Lägger en tunnputs eller spacklar du?
Är det inte risk för sprickbildning där?
 
Fasting65 skrev:
Att lägga minerit utanpå en putsskiva är ju verkligen kaka på kaka. Poängen med putsskivan är ju att putsa på den.
Innebär din kommentar att cellplastskivorna egentligen är sk putsskivor och inte i första hand är tänkta att värmeisolera? Hur fäster man förresten armeringsnätet på cellplast? Någon slags clips eller..?

- - - Björn
 
Allla såkallade putsskivor är ju primärt till för att isolera. Sedan är det ju ett plus att putsen fäster mot skivan, vilket den har svårt att göra på en utegipsskiva.

Grejen är ju att en mineralullskiva för putsning är lite hårdare. Om man väljer att sätta mineritskivor kan man ju sätta en billigare, mjukare skiva bakom.

(Ska man putsa på cellplast bör man rugga upp ytan först - annar är risken för bom överhängande. )

Nätet har man i putsen för att armera - annars lär putsen ramla ner vid första fotbollsträffen.

Cellplastskivor fäster man med sättlim tror jag, Mineralullsskivor spetsar man fast med speciella väggfästen. dessa fästen håller även nätet. Man kan med fördel komplettera med spik där man vill fästa nätet lite mer.

Till mineralull har man galvat stålnät, cellplast har jag sett att man har glasfibernät med förstärkta specialhörn.

Ytterligare en poäng med en putsskiva är ju att den tar upp rörelser från trästommen, men det är ju mer ett argument när man putsar ytterväggen - inte en betonggrundmur.
 
Tacksam för alla råd jag fått. Har ännu inte hört någon som använt Por-/Isodrän ovan mark. Vilka företag säljer mineritskivor? Silvan, OBS, K-Rauta eller..? Måste titta på alla alternativ och väga in för- och nackdelar innan jag bestämmer mig. Kom gärna med fler förslag.

- - - Björn :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.