När vi nu ska bestämma höjden på vårt hus har jag av kommunen fått grannarnas olika mått (+11.00, +10.80 m fl meter) där en del är angivna i sockelhöjd och andra i "färdigt golv".

Kan någon förklara vad skillnaden är mellan sockelhöjd och färdigt golv?
Det låter rimligt att "färdigt golv" är höjden för det färdiga golvet (borde väl vara plattan iofs).

Jag trodde sockelhöjd var den biten som stack upp från marken upp till betongplattan. (Men 11 meters höjd på själva sockeln skulle bara vara löjligt ;) :p )

Någon? ???
 
Nu vet jag inte var ni bygger med SH (Sockelhöjden) hos oss är angiven i meter över havet. I vårt fall är betongplattans överkant på 106.8 sen tillkommer golvets tjocklek på cirkus 2 cm. Har man torpargrund kanske måtten sockelhöjd och färdigt golv skiljer mycket mer...

11 meter låter som strandtomt om det nu stämmer ;)
 
En "plus höjd" är angiven + (antal) meter över havets yta.
En minus höjd - (antal) meter under havets yta
 
Så nu har jag fått det klart för mig tror jag..  :-/

Sockelhöjd är höjden där vilken underkanten på ytterpanelen börjar, d v s höjden i meter över havet t o m det man ser av grunden s a s.
Färdigt golv är höjden på det färdiglagda golvet i meter över havet, d v s den höjd som är mest intressant.

Vad sockelhöjden är (d v s var ytterpanelen börjar) är m a o tämligen ointressant.

Mr Beach: Tyvärr ingen strandtomt, däremot promenadavstånd till havet - inte fel!  ;D :D
Varje hård arbetsdag med huset kommer avslutas med ett dopp i havet. Det kommer nog bli ett antal i sommar.  ;D ;D
 
markis skrev:
Sockelhöjd är höjden där vilken underkanten på ytterpanelen börjar, d v s höjden i meter över havet t o m det man ser av grunden s a s.
Om man ska vara petig så går ytterpanelen ner några cm över sockeln :p
 
Mr Beach skrev:
Om man ska vara petig så går ytterpanelen ner några cm över sockeln  :p
Det är ju det jag menar! :) Det är ju därför det är irrelevant med att ange sockelhöjd då man kan sätta panelen så den täcker mer eller mindre av själva sockeln.
 
ehh, jo, men oavsett hur mycket du drar ner panelen så vill man ju ha full takhöjd inne, så då är det ju till syvende och sist sockelhöjden som styr hur högt huset blir totalt (sockelns överkant + byggnad).

Det som är intressant med sockelhöjen är väl om t ex dina grannar skulle säga att "vi bygger ett litet lågt enplanshus söder om er". Huset är bara 3,5 meter högt men FSH är satt till +16. Då får ni en fin kulle på 5 meter framför er tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.