Jag har planer på att bygga ett lösvikeshus på platta. Där som jag vill placera huset sluttar marken lite granna. Jag har inte vägt av marken exakt men jag skulle uppskatta att det skiljer 1m i höjd. Så jag funderar om jag ska mura upp en stödmur av typ leka, som står på en gjuten syll och isolera insidan med cellplast, om man väljer detta alternativ så borde man kanske fasa av övre kant där plattan ska gjutas mot? Eller ska jag fylla upp tomten med bergkross och använda färdigtillverkade sockelelement. Är det någon som har erfarenheter om att göra egen stödmur??
 
På våra förra hus gjordes det på det viset. De byggdes en mur längs ena gaveln som var ca en meter hög och vek om hörnet med en meter. sedan fylldes det med kross innaför som packades. På detta lades L-elementen och isoleringen som plattan gjöts på. Muren stog på en gjuten sula.
 
Nu fick jag ytterligare ett alternativ, att göra en stödmur för att jämna till marken och ställa L-element uppe på detta. Då skulle det räcka att mura ena långsidan av grunden för att få en mur att fylla kross mot. Eller så är det lika bra att mura hela vägen upp och skippa L-elementen?
 
Du kan även använda ett F-element. Då får du bruten köldbrygga mellan vägg och platta vilket enligt vissa påstår mostvara ca 10 cm isolering under plattan.
U-min grund är något liknande. F-elementet skapar en egen sula för ytterväggen och plattan blir flytande på isoleringen innanför.
 
Kör på Prefab element då får du bra Kvalitet och garantier.
 
Hej Andreas

Vi hade ett snarlifrågeställning när vi påbörjade vårt projekt.
Vår tomt sluttad ca 1.8m över platsen där huset skulle stå.

Vi gjorde två stödmurar i ettage för att få en plan och fin yta runt huset.
Använder således L-element för grunden.

Bifogar en bild.

/Magnus
 
  • Mur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.