Hallå! Ska till att beställa en carport (som på bilden) till sommaren som enligt anvisningar byggs direkt på impregnerade syllen som ligger som en ram direkt mot backen (gruset,) men jag tycker det känns oroväckande pga fukt.Vad finns det mer för alt?
Kan man bygga en ram av lecasten som man sen monterar syllen på så det kommer upp lite från backen,och hur får man egentligen allt förankrat så att allt inte står helt löst utan att sitta fast?
kanske ska tillägga att jag inte vill ha någon springa i nederkant där snö tränger in på vintern.
 
  • i040607b_Carport.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktigast att tänka på ,hur är markens beskaffenhet ,lera/sand/berg !

Hur är bostadshusets grund byggd,tex. pålad !

Om marken ej kräver pålning så gräv ur ett dike eller gräv ur där garaget skall vara.

Fyll på med sprängsten och avsluta med makadam

Gjut en sockel runt hela garaget (där väggen skall stå) i höjd med backen,bygg upp med ett lager lekasten.
 
Ola78
Har du lecasten till din sockel så sätter du fast syllen med Hemaspik genom syllen och ner i lecastenarna. Tycker du gör helt rätt i som funderar på en sockel runt hela carporten, låter som en idiotisk lösning att ha trä direkt mot marken även om det är impregnerat. Tror det kommer hålla mycket längre om du lägger ramen utan direkt markkontakt, glöm bara inte att lägga en syllpapp mellan syllen och lecastenarna annars finns risk att fukt kan vandra in i syllen via stenarna. Ett annat alternativ är ju att gjuta upp en sockel i betong men då kan du inte använda Hemaspik att fästa syllen med.
 
Får nog bli så att gjuta en sula o sen lägga ett varv lecasten runt om.Om jag nu gräver ur ett dike hur gör jag med armeringen och jag behöver väl inte bygga en sarg o gjuta mot,det borde väl bara vara o fylla diket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.