Hej Hej

Har lite funderingar kring vårt svart klinker golv (Ying & Yang) i vårt LB-Hus bygge Sparvhöken
Vi har tänkt köra det i entren, hallen och köket, vi bestämt grå tapet i hallen - entren
Men det som slår mig är golvlisten är ek las furu, kommer det att passa?
Eller borde jag köra vit? :-/

Har tittat runt på en del bilder och det borde passa bra, då det finns mycket trä i resten av rummen.
Köksinredning är ek
 
en vit mot både det mörka golvet och gråa väggen hade kanske blivit alltför stor kontrast, men har iofs aldrig sett kombinationen så kan ju vara supersnyggt också! annars kan man ju väl kanske behandla om den och måla golvlisten (för det är den du menar va?) svart i entrén - hallen...
 
Hoppsan
skrev lite fel, golvlisten är det givetvis ;)
 
Har precis samma funderingar, med skillnad att vi inte tänkt ha liter av trä färg.
Först tänkte vi bygga liter arv klinkerna, men någon sa att då borde dörrfoderna vara av samma färg, och vi vill inte ha svarata dörrfoder.
Saken är den att vi skulle vilja ha vita dörrfoder men jag tror det kan bli lite stor kontrast mot golvet som någon tidigare talare sa...
Kanske ha både list o dörrfoder gråa? Men det känns tråkigt...
 
Har själv lagt mörkgrått klinker med sockel av samma klinker, där dörrfoder var vitlackerat. Blev mycket snyggt och såg inte alls särskilt konstigt ut. En annan fördel är att när man svabbar av ett klinkergolv och har sockeln i klinker så slipper man att man skitar ner den, vilket man oundvikligen kommer att göra med en golvlist av trä....förr eller senare.
 
Korsriddaren skrev:
Har själv lagt mörkgrått klinker med sockel av samma klinker, där dörrfoder var vitlackerat. Blev mycket snyggt och såg inte alls särskilt konstigt ut. En annan fördel är att när man svabbar av ett klinkergolv och har sockeln i klinker så slipper man att man skitar ner den, vilket man oundvikligen kommer att göra med en golvlist av trä....förr eller senare.
Har tänkt just prova att ha lister av klinker, hur höga lister har du?
Vi funderar på att dela en 30 klinker i 3 så 1 dm blir det isåfall...

Hur sätter du list klinkern? Med fog immellan eller du har "satt ihop" dem helt?
Har du satt dem ända ner till (klinker) golvet eller har du fog imellan där?
Hörde att man borde ha elestisk fog just där, typ på spruta...eller?


 
Exakt vilken höjd du skall ha på sockeln, är nog bäst att du kommer fram till själv. Jag hade inte själv delat en 330 platta i tre, för då får du en sten med två kapsidor och det ser inte särskilt snyggt ut. Jag hade bara använt "ändarna" av plattan, d vs två av sidorna och slängt det i mitten som får två brottytor.

När det gäller uppsättningen så skulle jag satt sockeln med samma fogbredd som du har mellan plattorna i golvet, och med samma fogbruk mellan stenarna. Anslutningen mellan golv och sockelplattor hade jag fogat med silicone i samma nyans som det andra fogbruket.

Mellan 7 och 10 cm sockelbredd låter bra mina öron. Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.