Tjenare!

I mitt hus har någon lagt klinkers runt toaletten i ena badrummet. Nu lurar jag på att sätta in en ny toalett, men klinkern som ligger runt toaletten i dagsläget är knappast jämn och fin. Såklart kan jag försöka hitta en toalett som ser likadan ut och sätta på samma ställe.

Men om jag vill ha en annan modell som är större än denna, är det då möjligt att jag jämna ut en yta lite större än den nya toaletten med flytspackel?

Alltså att bygga som ett podie/sockel av flytspackel cirka 2 cm högt ovanpå klinkersen som ligger idag?
 
S
Om den nya är större i botten och kommer att ligga på klinkern , så gör det inget om det är ett hål under , klart du kan flyta igen hålet , i dag skruvars inte toaletter , dom limmas med silikon
Står den nya några cm ut på klinkersen så kan du limma den ,
Ställ toan på plats rita runt foten ta bort toan , lägg tjockt med silikon innanför markering , så när du ställer på den nya ska silikonen svälla innåt under foten , lägg gärna några små platsbitar under , precis innanför ytterkanten , blir ett litet mellanrum mot golvet
Då går det att få in en kniv under och skära bort och ta bort toan om det behövs , annars bara att krossa toan vid ev borttagning
Efter några timmar går det bra att skära bort överflödet på utsidan
Låt toan sitta i ett dygn före användandet
 
S skutten11 skrev:
Om den nya är större i botten och kommer att ligga på klinkern , så gör det inget om det är ett hål under , klart du kan flyta igen hålet , i dag skruvars inte toaletter , dom limmas med silikon
Står den nya några cm ut på klinkersen så kan du limma den ,
Ställ toan på plats rita runt foten ta bort toan , lägg tjockt med silikon innanför markering , så när du ställer på den nya ska silikonen svälla innåt under foten , lägg gärna några små platsbitar under , precis innanför ytterkanten , blir ett litet mellanrum mot golvet
Då går det att få in en kniv under och skära bort och ta bort toan om det behövs , annars bara att krossa toan vid ev borttagning
Efter några timmar går det bra att skära bort överflödet på utsidan
Låt toan sitta i ett dygn före användandet
Ok jag fattar! Men nu är det så att klinkern som ligger runt toan är lite ojämn. Det skiljer typ en dryg cm mellan högsta och lägsta punkten, så jag funderar på om det lättaste och bästa för framtiden är att flytspackla ett podie som är typ 2cm högt och lite bredare än en vanlig toalett för att få en jämn yta!

Kan ju bli rätt snyggt faktiskt? Skulle det funka tror du, eller fäster det inte mot klinkern, eller är 2 cm flytspackel för tunt? Kommer det spricka i kanterna om man ställer en toa på det sen tänker jag?
 
S
Det med att göra ett podie kanske är inte snyggt , tänk om du kan rigga toan så den står jämnt på något och ha flyt med glasfiber i ( armering ) , fylla upp rätt mycket under så toan står med en svulst under sig , då kan den inte kalva bort och gå ut på en kant och knäcka den , överflöd av flyt går att skära bort jämns nmed foten när det brunnit lite
Kanske t.o.m smörja foten med matolja så den inte fastnar och ta bort och limma .
Men då är du tillbaka på ruta ett med att knäcka toan om den ska bort och någon ny passar inte i formen .
Du avgör själv , din ide med ett podie i det här fallet , är nog inte av ondo , men tveksam till flyt om det håller , då måste den nog gå ut några centimeter utanför foten , risken att det spricker kan vara stor annars , men håller nog
Och limma som jag sa tidigare
 
S skutten11 skrev:
Det med att göra ett podie kanske är inte snyggt , tänk om du kan rigga toan så den står jämnt på något och ha flyt med glasfiber i ( armering ) , fylla upp rätt mycket under så toan står med en svulst under sig , då kan den inte kalva bort och gå ut på en kant och knäcka den , överflöd av flyt går att skära bort jämns nmed foten när det brunnit lite
Kanske t.o.m smörja foten med matolja så den inte fastnar och ta bort och limma .
Men då är du tillbaka på ruta ett med att knäcka toan om den ska bort och någon ny passar inte i formen .
Du avgör själv , din ide med ett podie i det här fallet , är nog inte av ondo , men tveksam till flyt om det håller , då måste den nog gå ut några centimeter utanför foten , risken att det spricker kan vara stor annars , men håller nog
Och limma som jag sa tidigare
Ok, ja tanken i så fall är ju att göra podiet minst några centimeter bredare än nya toaletten. Tanken med podiet är ju att få en jämn yta så man kan byta toalettstol lite smidigt även i framtiden. Vill inte göra en lösning bara för nästa toalett, utan det skll gå att byta även den smidigt i framtiden om det behövs. Men som sagt, om jag använder ett för ändamålet bra flyspackel/byggspackel så tror du det kommer funka?
 
S
Det tror jag säkert att det fungerar , ha med förstärkning i , men tänk även lite på det som jag skrev om lite mellanrum , för att ta bort toan
 
S skutten11 skrev:
Det tror jag säkert att det fungerar , ha med förstärkning i , men tänk även lite på det som jag skrev om lite mellanrum , för att ta bort toan
Ok! Hur menar du med mellanrum? Är inte riktigt med på vad du menar?
 
S
Att när du limmar toan ska det vara några mm mellan foten och podiet så det går att få in en kniv eller bågfilsblad för att få loss toan . lämpligt höja med några plastbitar se inlägg # 2
 
S skutten11 skrev:
Att när du limmar toan ska det vara några mm mellan foten och podiet så det går att få in en kniv eller bågfilsblad för att få loss toan . lämpligt höja med några plastbitar se inlägg # 2
Aha! Ok men kommer det stå stabilt då? Borde bäl gå att skära loss även om den står helt mot podiet?
 
S
Kommer att stå stadigt , har du inte ett litet mellanrum och ska ta bort toan är bara kross som gäller , finns inte en chans att skära bort den svulst som blir på insidan som ska vara rätt hög
Den sitter stenhårt :confused: tror inte att det går med en skallpell heller fast den är smal :)
 
S skutten11 skrev:
Kommer att stå stadigt , har du inte ett litet mellanrum och ska ta bort toan är bara kross som gäller , finns inte en chans att skära bort den svulst som blir på insidan som ska vara rätt hög
Den sitter stenhårt :confused: tror inte att det går med en skallpell heller fast den är smal :)
Spelqr väl egentligen ingen roll om man krossar sålänge själva podiet klarar sig?
 
S
H Hoffmeister skrev:
Spelqr väl egentligen ingen roll om man krossar sålänge själva podiet klarar sig?
Upp till TS att avgöra om det spelar roll eller inte , bara förslag av mig vad som går att göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.