De där tycker jag inte var ett dugg snyggare än våra vanligt förekommande, snarare tvärt om:
tilluftsventil_stor.png


frånluftsventil_stor.png
https://www.soliduct.se/luftdonventiler/c-188.htm

Svindyra var de dessutom!
Dessutom ser man egentligen aldrig de där ventilerna.
Efter 14 dagar är man hemmabild, och tittar på intressantare saker.
Ut genom fönstret t.ex. eller på medmänniskornas ansikten, eller på maten på bordet.
I undantagsfall till och med på TV. Men aldrig på ventilerna i taket.
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De där tycker jag inte var ett dugg snyggare än våra vanligt förekommande, snarare tvärt om:
[bild]


[bild]
[länk]

Svindyra var de dessutom!
Dessutom ser man egentligen aldrig de där ventilerna.
Efter 14 dagar är man hemmabild, och tittar på intressantare saker.
Ut genom fönstret t.ex. eller på medmänniskornas ansikten, eller på maten på bordet.
I undantagsfall till och med på TV. Men aldrig på ventilerna i taket.
Det beror ju på vilken smak man har, men jag har noterat din åsikt.
Tack för förslagen.
 
Instämmer. Dessa filter ser man bara då det behövs rengöring.
 
E etompau skrev:
Instämmer. Dessa filter ser man bara då det behövs rengöring.
Ja, det var lite en av mina anledningar till detta don också. Lite enklare att rengöra än de som har springor.

Vad tror ni om att montera det i tak?
 
Enda problemet jag ser med att montera dem i tak är att det kommer "blåsa" rakt ner från dessa don, med bra placering så kanske man inte upplever problem.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Enda problemet jag ser med att montera dem i tak är att det kommer "blåsa" rakt ner från dessa don, med bra placering så kanske man inte upplever problem.
Ja, det var lite det jag var orolig för, nästan alla takdon sprider liften 360 grader.
 
X xLnT skrev:
Ja, det var lite en av mina anledningar till detta don också. Lite enklare att rengöra än de som har springor.
Det är hur enkelt som helst att rengöra dem. Bara att vrida ca 30° så är de lösa.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Enda problemet jag ser med att montera dem i tak är att det kommer "blåsa" rakt ner från dessa don, med bra placering så kanske man inte upplever problem.
De "blåser" inte neråt alls, utan mera parallellt med taket.
Och "blåser" överhuvud taget inte vid rätt inställning på luftflödet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De "blåser" inte neråt alls, utan mera parallellt med taket.
Och "blåser" överhuvud taget inte vid rätt inställning på luftflödet.
Han menar att luftflödet inte sprids horisontalt med taket med luftdonet jag tog upp i min första post, som det gör med de luftdonen som du tog upp i din första post.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är hur enkelt som helst att rengöra dem. Bara att vrida ca 30° så är de lösa.
Jag tycker det är enklare att dra en trasa över donet än att behöva ta ner det för att rengöra det.
 
X xLnT skrev:
Jag tycker det är enklare att dra en trasa över donet än att behöva ta ner det för att rengöra det.
OK, men utanpå behöver det väl aldrig rengöras? Har vi aldrig gjort i alla fall.
Jag trodde du menade innanför.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, men utanpå behöver det väl aldrig rengöras? Har vi aldrig gjort i alla fall.
Jag trodde du menade innanför.
Jag vet inte, detta blir första gången jag installerar och driftar ett FTX system. men jag försöker ligga steget före och vara förutseende.
 
Tilluftrör och -ventiler är rena och fina, för luften kommer filtrerad från FTX-aggregatet.
På frånluftsidan kan det vara värre, för där sugs ju den dammiga, smutsiga rumsluften in.
Så firmor som erbjuder rengöring av ventilationssystem brukar främst erbjuda rengöring av frånluftsidan.
Där störs vi å andra sidan inte så mycket av lite damm, för det kommer ju inte in i bostaden, men kan minska kapaciteten hos värmeväxlaren om det blir för mycket damm som byggs upp.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.