Hej!

Sitter och kikar efter ett räcke till vår entré, men har svårt att hitta något som faller oss i smaken. Tanken är att jag själv ska göra räcket. Räcket ska inte vara i tra, utom ett järnräcke. Rostfritt går bort då vår renoveringsbudget ska räcka till mer än ett räcke 8) Det jag letar efter men inte hittar på google är ett räcke som är gjort av runt stål. En lite "fetare" ledstång och sedan lite smalare rör LIGGANDES längs räcket. ( Typ 4 rör jämt fördelade under ledstången. ) Har ritningen i huvudet men vill gärna se ett likande innan jag sätter igång ;) Eller är det någon här som har gjort ett liknande räcke och vill dela med sig av sin erfarenhet? Svetsar gör jag själv ;)
 
Jag gör ett räcke till en balkong. Jag är själv överraskad över hur snyggt det blir (fast dyrt). Jag har överliggare i 100mm mahogny och övrigt i rostfritt rundstång. 60 mm stolpar samt 20 mm horisontella stänger (fyra stycken). Stilen är marin.

Mahogny räcket slipas och oljas med binar olja från Jotun. Jag har fått räcket gratis från min far, men det rostfria kostar ca 4000:- De rostfria rören är redan polerade, så ingen ytterligare ytbehandling behövs.

Rostfritt är dyrt men jag älskar underhållsfria material. Jag tycker nämligen det är skitroligt att bygga nytt, men dötrist när man ska underhålla det man byggt redan inom ett par år eller i värsta fall redan nästa säsong. Med sten och rostfritt slipper man det.

Jag kan inte svetsa (speciellt inte i rostfritt), så jag gjorde en svetsfri konstruktion. Stolparna skruvas i balkong däcket med genomgående gängstång. Överst en hålplatta i stål som man sen skruvar överliggaren i underifrån. Stängerna trär jag sedan in i 20mm borrade hål i stolparna, dessa fixeras sedan med härdlim.
/CC
 
Tack för svaret! En andledning till att vi inte ska ha rostfritt är att vi har redan liknande räcken vid tex källarnedgången som jag har slipat och lackat med silvrig slät hammarlack. Dom har suttit där sedan huset byggdes -49 och är i lite funkisstil med liggandes rör. Skulle nog se dumt ut att blanda in rostfritt ;)

Hittade en bild på räcke:

SVDAL-864F.JPG

Är det ett sånt du bygger ???
 
Ja ungefär, fast med genomgående rör istället för utanpåliggande. Inomhus kan man istället välja vanligt svartjärn som man sen borstar (nästan lika snyggt som rostfritt och mycket billigare).
/CC
 
chris47 skrev:
60 mm stolpar samt 20 mm horisontella stänger (fyra stycken).
bra de....... lätt för barn o andra att klättra över....... :p
 
El_-micke skrev:
bra de....... lätt för barn o andra att klättra över....... :p
:surprised: Lite spill får man räkna med. :-X ;D
 
Immobil skrev:
:surprised: Lite spill får man räkna med. :-X ;D
Det var den löjligaste kommentaren jag har hört hittills här på forumet.

Jag vet att det inte är korrekt enligt byggnorm med liknande räcken men mina barn klättrar inte på räcken om jag säger till dom att inte göra det, liksom dom avstår att göra andra saker som att leka med tändstickor och knivar eller att klättra i berg. Barn kan trilla ner lika enkelt från bordet som står på balkongen vid räcket eller direkt från räcket. Jag har bergstomt med många faror för barn och jag kan ju inte sätta upp en massa staket överallt heller.

Familjen var nyss och besökte pippis hus i vimmerby. 60 cm högt räcke på balkongen på andra våningen. Detta är dessutom en nöjespark. Jag tror barn fattar vad som är farligt mer än vi tror.
/CC
 
chris47 skrev:
Jag vet att det inte är korrekt enligt byggnorm
det är bra med normer.............bara jag slipper följa dom menar du eller ???
 
Håller med chris 47. Snart får man väll inte ha klinkers pga att det är för hårt ;D Nej tacka vet jag vaderade hus utan räcken och trappor ;)
 
El_-micke skrev:
det är bra med normer.............bara jag slipper följa dom menar du eller ???
Visst är det bra med normer, om det är bra normer. Offentliga lokaler och balkonger på andra våning och uppåt ska ha strikta regler det håller jag med om.

Citat boverkets regler om räcken: I avsnitt 8:2321 fastslås att ifall nivåskillnaden överstiger 0,5 m krävs ledstång. Balkongräcken skall vara minst 1,1 m höga. Räcken på balkonger skall, upp till en höjd av 0,8 m, utformas så att de inte medger klättring. Vertikala öppningar skall vara högst 100 mm breda. Fritt mått i höjdled mellan ett balkongräckes underkant och balkonggolvet skall vara max 50 mm, såväl horisontellt som vertikalt. För att barn inte skall kunna fastna med huvudet skall det ovanför en balkongfront inte finnas horisontella öppningar i intervallet mellan 110 och 230 mm. (BFS 1998:38) slutcitat.

Dessa regler inskränker designen rätt mycket och jag tror inte det är många räcken därute som förhåller sig till dessa regler om man ska följa det till punkt och pricka.

"utformas så att de inte medger klättring" Det är väl bara plana ytor eller vertikala stänger man borde använda isåfall....tråkigt. Titta er runt i samhället, det finns massor med klättervänliga räcken.

Säljer vi huset ngn gång monterar vi dit plexiglas framför stängerna så slipper ngn reta sig på det livsfarliga räcket.
/CC

 
Beroende på vilken stil ni har, kan det vara snyggt med gammaldags massiva järnräcken av ganska klena dimensioner. För överliggare massivt rundjärn kanske 20-25 mm, för stolpar och underliggare fyrkantjärn eller med rektangular sektion. Hittar man någon som kan svetsa med gas blir det ännu snyggare. Det går lätt att böja avslutningarna med gasbrännaren. Starkt blir det under alla förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.