Har försökt att få svar i en annan tråd som jag startade som egentligen handlade om något annat. Men jag fick inga så jag ger det en alldeles egen tråd. Hoppas att moderator tycker att det är ok.

Vi tog bort plastmatta med masonit under som satt med en miljon spik i det gamla trägolvet. I hörnet mot murstocken hittade vi en plats där en kamin troligen stått. Se bilder i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/140670-stod-det-en-kaklugn-haer.html

Nu står vi i begrepp att beställa kamin och få den installerad (orkar inte göra det själv igen och dessutom är jag inte så duktig på att putsa en murstock snyggt) och då måste vi ha en lösning på vad vi ska göra med hörnet där kaminen ska stå.

Har fått tips om måttbeställd sten och lägga dit. Det låter som en dyr historia. Kakel känns inte rikitgt rätt där. Så jag har funderat på att sonika gjuta med betong i liv med trägolvet.

Har ingen erfarenhet att jobba med betong så jag är osäker på om det blir snyggt. Vad tror ni? Har sett den lösningen i ett gammalt hus och det såg lite sådär lagom rejält och inte perfekt ut. Men hur gör jag för att vibrera det bra? En stång med borrmaskinen påmonterad på något sätt kanske?

Tar tacksamt emot alla synpunkter.
 
Hur tjock blir plattan? på bilden ser det inte ut att vara mer än att flytspackel skulle funka. Det skulle nog jag använda, blir en jämn och fin yta men jag vet egentligen inte om flytet går att slipa/behandla som man gör med betong.
Jag hade lagt klinkers i nån stil som passar i huset.
 
Sten (som du fick rekomendation om) tror jag blir snyggast. Den får ju inte vara tjock, och sådan sten kapar du själv lätt till med en vinkelslip utrustad med diamantskiva.
 
Jan-Å: killen vi troligen köper kaminen av sa att flytspackel inte räknas till obrännbart material. Men det är klart att vi kan skydda allt med en glasskiva eller liknande. Men snyggast hade varit att ställa kaminen direkt på det gjutna, utan plåt eller glas.

Har också tänkt på flytspackel men vet inte om jag riktig är "down" med färgen. Den blir ju lite grå/brun. Men det skiljer sig kanske från fabrikaten.

Raceman: Jag får väl ta mig i kragen och undersöka saken lite närmare innan jag bestämmer mig för att det är dyrt och eländigt. :)
 
För att komma billigt undan ska du söka på Blocket! Skriv in sten*, bänkskiv*, *granit* osv. Genom att använda * så får du upp alla ord men olika prefix och suffix. Detta kanske du redan visste! :blushing:

Ett annat sätt är ju att bygga upp en snygg sockel av gamla tegelstenar, ev i ett snyggt mönster. Detta fungerar ju som skydd. Om det är för tunt att gjuta så kan du ju även här bygga upp det lite (eller mycket) så att det blir tillräckligt tjockt. En snygg plåt i koppar eller mässing är inte heller fult. Ytterligare alternativ är skivade tegelstenar. Dessa är inte mer än ett par cm tjocka, lätta att lägga, snygga och inte så dyrt. Jag har även sett folk lägga gamla sättugnsplattor framför som skydd.

Det finns mängder med olika lösningar för en massa prislappar. Vilken sorts kamin är det ni ska ha? En inmurad kassett? En fristående i gjutjärn?
 
Returia: Jo det visste jag. :)

Det som ibland felas mig är fantasin och förmågan att se vad något går att göra till eller med. Då är det super att ha en sambo som är bättre på det. Men just här går vi båda bet.

Lite svårt att förklara vad det är jag är ute efter. Jag är inte så våldsamt förtjust i klinkers, det blir så lätt lite sjukhus/badhus över det. Med rätt plattor kan det fungera, en de rätta ska hittas också. Har en sambo från Tyskland där man tycks älska klinkers, som ligger överallt. Och jag tycker ofta att det känns kallt, stelt och dött. Jag fryser mer när jag är i Tyskland faktiskt. :)

Eftersom vi har ett gammalt hus och vi har använt "gamla" lösningar och material till renoveringen så tänkte vi bryta av med något modernt. T ex en rund Jötul 3XX eller liknande. (Alla kaminer verkar vara runda numera!) Sambon mumlar ngt om att ha en som står på pelare. Blir antagligen så om det är så hon vill ha det. ;)

Det är helst bara kaminen som ska sticka ut som modern attiralj. Alltså ska underlaget smälta in väldigt bra. Som bilderna visar är det behandlat trägolv utanför. Murstocken ska putsas och troligen målas i en ljus kulör, men inte helt kritvit. Rummet har vit råspont i tak, en innervägg där de gamla planken är framtagna och vitmålade som konstrast till de övriga väggarna som är målade med en ljus kulör som lutar åt grön-grått. Kulören kallas av Ovolin "pärlemorgrå". Innehåller gröna och bruna jordpigment. Men man anar bara en grön ton.

Betong tänkte jag skulle vara lätt och smidigt, och samtidigt är det ett gammalt material. Tegel misstänker jag tar för mycket uppmärksamhet. Jag ska kika lite på granitplattor eller liknande och se om det kan vara något.
 
En följdfråga: om jag hittar snygga granitskivor som jag kapar upp, hur fogar jag ihop dessa snyggt på golvet?
 
cederbusch, om du ska titta på sten får du här nedan en referenslänk till stenbolaget. De har så mycket sten att det nog går åt en helg att titta igenom alltsammans. :D

Jag tänker mig att grå oslipad granit skulle passa hos dig. Grå svensk oslipad granit finns i många dimensioner och är mycket billigt. De finns t.ex i form av marksten, beklädnadsplattor, trösklar, mursten osv.

Här är länken, och som exempel har jag länkat till "Beklädnadsgranit 600X300X20mm á 130kr st" http://www.stenbolaget.se/utomhus/granit/bekladnadsgranit.html

Som svar på din fråga, så behöver du inte använda någon fogmassa alls. Du lägger bara stenarna tätt ihop, och fixerar dem mot underlaget med exempelvis vanlig kakelfix.
 
Vi måste ju ha med en fin bild av beklädnadsgraniten också. :)
 
  • Bekladnadsgranit..jpg
I min mammas fritidshus är det en gjuten platta i någon finkornig betong under och framför kakelugnen. Det huset är från 1903, så det förekom i alla fall då. Den plattan är mindre än hålet i ditt golv, och det är bara i det rummet som det var något skydd alls framför eldstaden från början. Jag tror att det kan bli bra, fast speciellt mycket varmare än klinker blir det nog inte. Sjukhus eller badhus tycker jag är vita kvadratiska klinkers. Mörka rektangulära klinkers i ett hörn under kaminen tycker jag kan vara snyggt.

Erik
 
Jag tror betong skulle kunna bli snyggt. Man kan ju blanda färg i den om man vill komma bort från standardutseendet.
 
daviden: Nu har vi köpt finbetong så nu är stenen satt rullning kan man säga.

Försäljaren gav helt andra instruktioner än vi tidigare läst oss till. Tex menade han att man använde ngn slags glasbetong till sådana gjutningar. Och så skulle man slipa ytan i vått tillstånd med ett stål av ngt slag. Han var skeptisk till om det gick att få till den ytan vi ville ha. Det visar sig. Köpte iaf en större murslev som får agera slipstål.

Jag funderar på exakt hur ljust grå ytan blir. Om man vill ha en mörkare gråton, vad för färgpigment kan man ha i då, någon som vet?
 
cederbusch skrev:
Jag funderar på exakt hur ljust grå ytan blir. Om man vill ha en mörkare gråton, vad för färgpigment kan man ha i då, någon som vet?
Dåligt svar, men googla "dark concrete". När vi slipade vårt betonggolv i källaren önskade vi att det hade blivit något mörkare.
 
När försäljaren pratar om att slipa betongen menar han förmodligen att den skall glättas med ett stålbrätte. Det skall dock inte göras i helt vått tillstånd, utan när betongen torkat en stund (knappt en timme eller så). När du hällt ut betongen kan/bör du däremot ta en rivbräda och dra av ytan. Rivbrädan skall fuktas innan.

Vill du göra betongen mörkgrå kan du hälla i lite svart pigment (pulver) när du blandar betongen. Det finns till och med på Bauhaus. Jag rekommenderar dig att göra några provblandningar innan du skrider till verket så att du vet hur mycket pulver du skall ösa i för att få önskat resultat. Gjut i en gammal glasskartong eller liknande och håll koll på proportionerna så att du kan upprepa det hela när det är dags att köra skarpt. Vill du bara göra ytan lite mörkare så går det också att olja den (när betongen härdat klart).

Du frågade innan om vibrering av betongen... det räcker förmodligen med att du stöter i betongen precis när du hällt ut den. Det kan du göra med sleven eller med änden av en brädbit. Var inte lat, utan håll på en stund. Att köra med slagborrmaskinen funkar bara när man har en form som kan skaka. Själv fick jag en knäpp idé en gång som visade sig fungera bra: http://www.byggahus.se/forum/860412-post83.html. Det hade nog funkat bra även i ditt fall
 
Kan ge en liten rapport från helgens bravader (fadäser?) Vi köpte finbetong (Maxit/Weber), blandade till enligt receptet plus lite x-tra vatten. Öste i "formen" och börja jämna ut. Det blev en robust platta med mycket charm. Men med handen på hjärtat brukar ganska många skavanker ursäktas med att det hör till charmen. :)

Jag vet inte vad som gick tokigt, antagligen skulle vi ha blandat betydligt lösare så att det rann ut mer. Nu blev det som att försöka smeta ut blött grus. Att jämna till var rent av omöjligt och att få en snygg, slät yta var inte att tänka på. Det var snudd på att vi tog bort allt igen men vi bestämde oss för att låta det vara kvar och se hur det blir.

Igår slipade vi ner utan så att stenen framträdde och vi fick till slut en ganska schysst yta. Inte slät eller jämn för fem öre, men på något sätt passar det ändå ganska bra till alla andra skavanker som vår gamal hus har. Vi ska väl sluta vattna utan snart och låta det torka upp så får vi se hur det ser ut.

I värsta fall blir det att göra om och göra rätt. Fast den här gången ligger det en armeringsmatta i som inte bli lika rolig att hacka upp. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.