Vårt hus står nära gatan (6 m) och det är planerat så för att vi ska få största möjliga insynsskyddade baksida. Även när huset ritades så har vi tagit hänsyn till det och har minimalt med fönster på framsidan. Trots detta så går min sambo hela tiden och gnäller om att det är så mycket trafik, både bilar och människor. Bilar är det faktiskt inte så mycket (infartsväg till området men ingen genomfartsväg) men det är väldigt mycket gångtrafik då det tydligen är väldigt populärt att promenera ner i vårt område.

Vi har planterat en ligusterhäck men det kommer ju ta tid innan den växt upp. Funderar nu på att sätta ett högt staket innanför häcken som man kanske kan plantera klängväxter mot. Vet att det finns en massa färdiga staket man kan köpa men de brukar inte vara så höga. För visst är det bygglovsfritt så länge det är 50% genomsläpplighet? Någon som vet om det finns staket som är 1,8 till 2 meter höga som man kan köpa? Snygga men inte pråliga i trä.
 
Jabos staket var låga, men de hade ett vindskydd som man kanske skulle kunna ställa upp som staket. hr ju rätt mycket genomsläpplighet också så det borde väl godkännas. Känner inte alls att det behöver vara helt tätt då vi ändå har små fönster men ändå att man får något till som skärmar av sikten skulle vara skönt.

http://www.jabo.se/sv/produkter/skarmar-vindskydd/funkis/
 
A
180-200 cm högt är aldrig bygglovsfritt om det står på tomtgräns tror jag.

Max höjden är normalt 110 cm och med minst 50% genomsläpplighet men t.ex. i Göteborg gäller 30% genomsläpplighet så ring ditt lokala byggnadskontor och kolla för det är ju trist om du åker på en anmälan och måste kapa ner det sedan och kanske t.ex. böter vilket lagen numera kräver.

http://www.boverket.se/Bygga--forva...nmalan/Vad-galler-for-staket-plank-och-murar/
 
Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
180-200 cm högt är aldrig bygglovsfritt.

Max höjden är normalt 110-115cm och med minst 50% genomsläpplighet
Trodde bara det var plank som krävde bygglov. Får kolla upp det där närmare.
 
A
byggankan skrev:
Trodde bara det var plank som krävde bygglov. Får kolla upp det där närmare.
Har du inte minst 50 % genomsläpplighet så är det ju ett plank enligt lagen.
 
Fast det har jag ju skrivit i nästan varenda inlägg att det inte behöver vara tätt utan att jag tänkte ha minst 50% genomsläpplighet.
 
Jabo är väl inte låga? Sektionerna är ju 180 cm höga, och du gräver ju inte ner dem i marken, de kommer ju upp ca 10 cm eller nåt.
 
Anna_H skrev:
Jabo är väl inte låga? Sektionerna är ju 180 cm höga, och du gräver ju inte ner dem i marken, de kommer ju upp ca 10 cm eller nåt.
Det som fanns under staket var lågt,men det som fanns under vindskydd var perfekt höjd.
 
A
byggankan skrev:
Fast det har jag ju skrivit i nästan varenda inlägg att det inte behöver vara tätt utan att jag tänkte ha minst 50% genomsläpplighet.
Ok ursäkta..
 
Har du redan en häck framför och sätter upp ett plank inne i trädgården är det inte bygglovspliktigt. Bygglov behövs i tomtgräns. Men du har ju ytterligare ett alternativ: sätt en häck till! Trädgården känns större med flera häckar där man kan gå emellan häckarna. Jag har idag en dryg meterhög häck mot vägen, precis i tomtgräns. Därefter en meter in en mur på 30-90 cm (markskillnad) och oppanpå denna en häck på 180 cm. För att vinterförtäta den övre häcken kommer jag nu sätta en ligusterhäck ytterligare en dryg meter in i trädgården. Man ska kunna gå emellan häckarna. Jag gjorde något liknande i min förra trädgård; thuja, liguster, buxbom. Höjdskillnader. Mycket trevligt - ungarna och hundarna älskade att springa runt mellan häckarna. Och trädgården kändes större.
 
Det är bara 6 meter mellan huset och vägen så det är ganska trångt. Fast jag har planerat att ha gångar på liknande sätt som du beskriver på baksidan. Inte med mur, men det ska finnas ett buskage i övre delen av en slänt och sedan en gång bakom som man kan gå mellan trädgårdens olika delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.