Hej
Jag har en gammal vedspis där färgen(emaljlik yta) har blivit både kantstött och missfärgad. Jag skulle vilja måla om vedspisen eller på annat vis fixa ytan, men vet inte om det finns färg som tål hettan som uppstår då man eldar, eller om man bör använda annan metod.
Vi eldar och har vattenburen värme i ett sekelskiftes (1900 tals) gammalt hus.
Enligt rörmokaren är det inte något alternativ att montera loss vedspisen för blästring då vi i så fall blir tvungna att dra om alla vattenledningar i huset.
Luckorna i spisen kan nog monteras loss och behandlas på lämpligt vis på annan plats, men själva spisen måste fixas på plats. Vilken/vilka metoder kan man använda?
Vet någon hur man skulle kunna få vår vedspis fin igen?
 
Vanlig billack tänkte jag prova med hemma.. Jag tänker mig en svart bil som står i soliga califirnien. Den lägger man inte handen på.
Men då bör man nog sprutlackera den för att få det snyggt
 
Kolla med en laser hur varma detajerna blir, och jämför sedan med olika våtlacker vad dom klarar. Är högst tveksam om det finns färg som klarar dom temperaturerna.
 
Finns värmefärg som tål 800-900 grader!
 
Korvgubbe
Som MTech säger finns det färger som klarar höga temperaturer. Jag köpte en sprayburk med färg som påstås tåla 800 grader och målade en oljefatsgrill för säkert 15 år sedan, sitter fortfarande kvar utan några svaghetstecken trotts ibland lite väl hett eldande med ekved.

Vet inte om det kan tänkas passa på TS vedspis dock, svårt att säga utan att ha sett en bild, är det emalj så tror jag inte det.
 
Är det en vit eller gul gammal panna är den troligtvis emaljerad.
Tror det finns emaljfärg att köpa men vet inte hur det blir med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.