Kollade igenom telefonen idag och ramlade över några bilder från ca 4 år sedan. De är för "priceless" för att inte visas....

Vi renoverade varsamt fasad och en lägenhet i ett gammalt korsvirkeshus. På bottenvåningen var det affärer och en av dem skulle byta ägare och den nya ägaren hade ett par något äldre herrar till att renovera och bygga om lite i lokalen. Dessa söp rätt friskt visade det sig...

En kollega hade av någon anledning ett uppdrag till lokalen, och tappade hakan av hur det såg ut....tog lite bilder på listningen, det är dessa ni ser nedan....enjoy;)

2012-10-23 13.49.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.49.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.50.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.50.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.50.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.50.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-10-23 13.50.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 19 till
  • Laddar…
S
Inget som lite fog inte löser. 😉

Här är ett par bilder från ett gammalt hus som jag besökte under en loppisrunda. Listat några år innan latexens födelse...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat och 21 till
  • Laddar…
Idag löser man allt med latex eller silikon så det blir snyggt :)
Eller iaf snabbt och lätt.
 
Niq skrev:
Idag löser man allt med latex eller silikon så det blir snyggt :)
Eller iaf snabbt och lätt.
Tror faktiskt inte att listningen jag visade i mina bilder är riktigt löslig ens om man äger latexfabriken....
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Det är väl egentligen inget anmärkningsvärt. Så ser alla våra gamla dörrfoder ut i lägenheten också. Det är ju bara ett 45-graders snitt och sätta på rätt position.
 
falkn skrev:
Det är väl egentligen inget anmärkningsvärt. Så ser alla våra gamla dörrfoder ut i lägenheten också. Det är ju bara ett 45-graders snitt och sätta på rätt position.
Förutsätter i och för sig att muren är i vinkel...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag som tycker att jag själv är rätt kass på listning och foder, men jag blev nog helt nyss inte SÅ dålig...=)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Det är väl egentligen inget anmärkningsvärt. Så ser alla våra gamla dörrfoder ut i lägenheten också. Det är ju bara ett 45-graders snitt och sätta på rätt position.
Njae. Så där breda lister behöver vara rejält torra innan du sågar dem. De kommer troligen ändå att glipa lite vid olika årstider.
 
Jag tog bort en list under ett fönster hemma häromdagen som jag skall kopiera och då blir man glad! Som synes är änden på listen inte gerad utan stöthyvlad med samma profil som hela listen. 150 år av färglager har satt sina spår och nästan gömt de finare delarna av profilen :)

IMG_1538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
krillek är det ett ytterhörn som listen suttit på.
Ja daniel dom där bilderna mins jag väldigt väl. Svårt att glömma
 
pär h skrev:
krillek är det ett ytterhörn som listen suttit på.
Nej, som avslutning/mot vägg under ett fönster - alltså som en slags krönlist eller en "minimal fönsterbräda" som det stående fönsterfodret anslutit mot.
 
I vårt förra hus var det många kreativa lösningar, t.ex så satt taklisten mot fläktkåpan fast med ett böjt gem...
 
Daniel_N skrev:
Vi renoverade varsamt fasad och en lägenhet i ett gammalt korsvirkeshus.
Snyggt... :D
Var det huset som dessutom är K-märkt?
 
Kul inlägg, speciellt d¨å vi kämpar just med listerna i lägenheten just nu. Blir riktigt bra, dock fog på något ställe där hantverkarna klantat sig och inte rätat ut de gamla vågiga 20-tals-väggarna
 
På sjätte bilden: Vad h*lvete håller dom på med? Vet inte varför med det var den bilden som jag reagerade mest över.
Är det dessutom fog dom har kletat ner kaklet med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.