Vilken kuloledning är den som passar bäst då man ska sätta upp porslinsbrytare mm. Klammer är ju också en detalj som är viktig. Det är ingen större ide att sätta upp fina gamla strömbrytare och kulodosor om man sedan förstör alltihopa med en ful ledning och ännu fulare klammer.
 
Mikael_L
Kulo är förbjuden sedan många år.
Ersättaren heter EKRK, och kallas ofta kulo i dagligt tal.

Den får inte användas utomhus eller i våta utrymmen, typ badrum, där får du använda EKLK eller EKK. Men EKK blir ofta inte riktigt snygg klamrad, då den är lite för mjuk och hänger ner mellan klamren.
Det har kommit en ganska ny kabel, EXK (ungefär EKK men med tvärbunden polyeten som isolering). Den sägs vara snygg att klamra då den är styvare, den är lite mindre i diameter också. Så den kan kanske ersätta EKRK också...?
Jag har tyvärr inte själv provat EXK, än.

Klammer, tja.
APK eller letti kanske

APK
35866-1.jpg

Letti, vers 1
151701.png

Lett vers 2.
82149-1.jpg
 
Redigerat:
APK köpte vi faktiskt på Jula - med en jättebillig "islagare". Det har vi använt till vår kulo i köket. Ska byta ut till det i resten av huset också. Men vad själva kulon heter vet jag dessvärre inte.
 
Mikael_L
För en snygg och lagom diskret installation skulle jag gå på APK-klammer.

Letti kanske passar bättre om man eftersträvar gammalt utseende.

Men jag tror det finns många som är bättre lämpade än jag, att ha åsikter i klammerfrågan. ;)
 
Vi använde oxå APK när vi drog ny "kulo" i vårt förra hus. Men de klammrar som satt där innan var faktiskt Letti så det är kanske mer "rätt" med dem.
 
B
mikael skrev ju säkert smeknamnet på e.... kablarna.
jag har för mig att det finns i liten produktion, tråd lindad kabel.
 
Vi hade också Lettiklamrar på vissa ställen, men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker APK:n blir snyggare, men sedan kanske det som sagt inte är lika "rätt"
 
EXK / EXQ kan absolut inte ersätta EKRK, även om det lockats med det i marknadsföringen.. Däremot kan det vara aktuellt att byta ut EKK:n mot EXQ. Lite stelare, klart tunnare, dock marginellt krångligare att skala, då ledarisoleringen är PEX istället för PVC.
 
APK röstar jag på. men inte den på clas ohlson som är väldigt hård och gör jobbet flera gånger jobbigare än en med högre kvalitet.
 
APK-klammer blir snyggt om man klamrar så att kabeln ligger dikt an mot väggen. Det kräver att Klammern försänks en mm i underlaget. På vissa underlag är inte detta möjligt och då blir inte förläggningen så snygg.
 
ybu skrev:
EXK / EXQ kan absolut inte ersätta EKRK, även om det lockats med det i marknadsföringen.. Däremot kan det vara aktuellt att byta ut EKK:n mot EXQ. Lite stelare, klart tunnare, dock marginellt krångligare att skala, då ledarisoleringen är PEX istället för PVC.
Tack, nu slapp jag skriva det. ;)

//Patrik
 
Tveklöst Letti, min absoluta favoritklamma i bostadshus.
 
Letti, och halvletti där det går. Tycker det är trevligare att se kabeln fastnaglad än att den slingrar sig upp över väggen alldeles på egen hand.
 
Min elektriker föredrar letti, APK är för amatörar sa han.;)
Kanske det har betydelse i en försäkringsfråga, dom leter och söker efter tecken på "gördetsjälva" för att komma undan...
 
Letti är ju klart snyggast. Skitsnygga rent ut sagt. -lite dyrare dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.