Jag ska bygga en friggebod och skulle för utseendets skull vilja hitta på något finare/mindre markant alternativ för takavvattning istället för vanligt monterade hängrännor. Jag är lite rädd att på en så liten byggnad kommer vanliga hängrännor kännas klumpiga.
Vad finns det för alternativ?
Jag gillar utseendet på t.ex. finjas friggebods takavslut:

Men har ingen aning om hur de löst det där...

Ett alternativ är rektangulära hängrännor men helst skulle jag nog vilja att alla sidor på taket såg likadana ut, som de gör på finjas tak.

Förslag?
 
Takbrunn kanske? då slipper du rännor.
 
_chrille_ skrev:
Takbrunn kanske? då slipper du rännor.

Är det verkligen ett alternativ på ett vanligt plåttak? När jag googlar på det får man ju mest fram lösningar för helt platta tak, ofta större byggnader dessutom..

För att förtydliga så kommer mitt tak ha korrugerad plåt och allt annat kommer vara trä, så vet inte om Finjas lösning är något som bara fungerar om man har murade väggar..
 
Om du har lutning på taken kan du ju låta en plåtslagare knäcka fyrkantsrännor åt dig. Dessa kan ju göras så att de passar dimensionellt med huset. =)
 
Plåtisen skrev:
Om du har lutning på taken kan du ju låta en plåtslagare knäcka fyrkantsrännor åt dig. Dessa kan ju göras så att de passar dimensionellt med huset. =)
Är det typ som plannjas rektangulära http://www.plannja.com/templates/Page2C____3782.aspx
Fast mer måttanpassat till mitt hus då..?

det är helt klart ett vettigt alternativ, vad kan det tänkas kosta att göra det? Tror det blir typ 11m hängränna om jag ska ha på båda sidorna.
 
C
Det finns ju även smalare vanliga rännor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.