Nästa projekt i det eviga renoveringsprojektet är att snygga till i det gamla pannrummet. Tidigare värmdes huset med olja, men sedan ca 35 år tillbaka är det fjärrvärme insallerat.

Det jag gjort är följande:

Tömde rummet på ca 25489 flyttkartonger och en plastgran. Flyttade skiten till garaget.
Tvättade väggarna och golvet. Efter konsultation med en målare så chansar jag och målar med vanlig väggfärg, fast det är i källaren. Han trodde att det inte är målat med sillikatfärg för att det är vävade väggar och på sådana brukar man inte köra sillikat.

Tanken är att måla upp väggarna och sedan rugga upp golvet med en abs slip. Efter att ha slipat torkrummet med en flex slip så hoppas jag att jag kommer damma mindre med en abs, samt att jag sparar knäna lite med en stående arbetställning. När golvet är slipat/upruggat lägger jag klinkers. Golvet är ganska ojämt så jag kommer antagligen lägga relativt små plattor. Det finns en upphöning där oljetanken stod och så är den en golvbrunn med relatilvt brant fall. Jag komme spara nån kvm runt brunnen tills den dagen jag byter stammar i källaren. Då byts självklart golbrunnen som är i gjutjärn idag.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
20160319_172303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160319_172312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160319_181841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vad har ni tänkt använda rummet till efter renovering?

Är uttråkad så räknade på hur stort rum det skulle krävas för att 25489 flyttkartonger skulle få plats...... :D
Räknar vi med att det är flyttkartonger från biltema och att takhöjden är 2m så har ni ett rum som är ca 1033kvm stort.

Lite svårt att se men är väggen med det lilla fönstret tillräckligt stor för att skapa en vettig hemmabio? Vad har man annars en källare till ;)
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Det är jättekul att följa andras pågående källarprojekt. Synd bara att man får dåligt samvete över att mitt eget har totalt avstannat efter rivningen... ☹
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Det är helt klart stilpoäng att ha ett original superellipsbord för 25 000 kr att lägga kladdiga målargrejer på när man renoverar. För det är väl ingen billig kopia?
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Det är helt klart stilpoäng att ha ett original superellipsbord för 25 000 kr att lägga kladdiga målargrejer på när man renoverar. För det är väl ingen billig kopia?
Det där är, vad jag kan bedöma, inte ett original. Det vore ju synd. Det är nog bara AM som har ett original Arne Jacobsen/Fritz Hansen som målarbord. :)
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Haha, det är inget superdupereqlipse eplepsibord😂. Vordet är mitt första matbord jag köpte. Tror att bordet med 4 stolar kostade 1500 kr på silvan innan dom gick i konkurs. Men om någon vill köpa så däljer jag för 23000 kr.
 
20160320_180419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160320_181527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160320_180357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går frammåt. Målade taket när jag ändå var i farten.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Hahaha humor!
Kul att rita av sig när man renoverar,mar varit där själv :surprised:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Nu verkar målningen ha kukat ut rejält! Men det ser ju ballt ut... Färgen kan inte ha kostat många kulor... Osv... 😂
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
20160320_183444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Nu är rummet målat.
Jag funderar kring ett par saker. Jag vill bygga eller köpa någon typ av förvaring som jag kan ställa upp alla flyttkartonger och alla prylar man samlar på sig. Antingen köper jag något förvaringssystem men väggskenor och hyllplan. Alternatier är att bygga själv. Hur har ni gjort i era garage/förvaringsrum?
Sen funderar jag på om man skall måla golvet istället för klinkers? Frågan är då hur det blir med fukt i golvet. Det är ju en källare.

Glad påsk!
 
20160316_193659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa hyllor har jag i dagsläget och jag känner att det inte funkar något vidare. Olika hyllor i olika kvalitet. Hyllan i hörnet är den som jag skulle kunna tänka mig att bygga vidare på/köpa fler likadana.
 
20160525_182813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag började jag bygga en arbetsbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.