På övervåningen har jag synliga takstolar vilket ger ca 1 meter högre takhöjd än om man spikat ett innertak.
Takstolarna är i dagsläget vitmålade.

Jag skulle vilja snygga till dem lite, gärna få det att se mer ut som massivt trä än reglar.
Se bifogad bild för önskat resultat.


Interiör med synliga mörka takstolar mot vit takyta i ett ljust rum med stora fönster och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Går det att få ett ok resultat genom att måla och försöka få till en imitation av mörkt trä eller ska man försöka klä dem? Bifoga gärna bild på resultat om du gjort något liknande själv.
 
Jag tycker det beror lite på hur takstolarna är gjorda. Moderna takstolar med spikplåtar är rätt fula och behöver kläs på något sätt. Att göra det behöver inte vara så svårt om du är noggrann. Du måste använda snickeritorrt virke. Enklast (fast kanske inte billigast) är att använda planhyvlad fur. Ett alternativ är någon form av skivmaterial, t.ex. furuplywood. Om du vill måla dem så föreslår jag någon form av lasyr. Den är lätt att förnya och behöver inte skrapas. Om det är en gammal takstol är det bara att lasera direkt. Investera samtidigt i en rejäl trappstege så du kan göra rent de dammhyllor som du skapar på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.