Hej.
Vi håller på och renovera vårt vardagsrum som har en öppen spis och vill snygga till murstocken. Vi har rivit bort all gammal tapet som tidigare ägare har satt upp på den. På ena sidan har vi kommit ner till orginalputsen så där tänker jag det bara är att putsa på med ny puts, förstått att kalkputs är det man ska använda helst då detta hanterar värme bättre. På andra sidan har någon bredspacklat med någon form av vanligt väggspackel tror jag, eller är det något annat material tror ni, är ganska tjockt lager och livar rätt bra med övriga väggen så kanske är original? För info så är vänstra sidan med spacklet där själva murstock/rökkanal går och högra sidan är egentligen bara en murad bärande vägg (övriga väggar i huset är träväggar).

Hur hanterar jag den sidan med spacklet eller vad det nu är? Några alternativ jag funderar på:

Är det okej att putsa även på detta? Är detta jag helst vill göra så det blir samma utseende på bägge sidor.
Kan jag bredspackla ett lager till? Har förstått att det är lite sisådär att bredspackla murstockar.
Eller måste jag knacka bort bredspacklingen för att komma in till putsen och börja därifrån?

Mvh
Ulf
 
  • Delvis avskrapade väggar med gammal puts och spackel vid renovering av vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.