Tjena!

Tjejen fyller år om ett par veckor och hon har länge letat efter klassiska telefonhyllor att ha som sängbord. Hittade en annons på tradera som jag slog till på.

Jag har inte fått hem dem ännu men av bilderna att döma så är de i hyfsat gott skick. Dock ser de lite kantstötta ut och metallpinnarna under ser ut att kunna behöva målas om.

Detta är ju egentligen inte mer än ett par Googlingar bort men jag tänkte ändå lägga frågan här om det kanske finns något proffs som kan rådgöra lite med en oerfaren möbelrenoverarande lägenhetsbo med begränsat med verktyg. Hur får jag de så fina som möjligt? Tacksam för svar!
 
  • Två träsidobord med lådor, metallben, en växt och stearinljus, mot en texturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träbord med svarta metallben nära varandra, ljust rum, skador på en kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Toppalua
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Pröva med teakolja, det bör i alla fall göra att de två färgerna blir mer lika varandra.

Jag gissar att det är teakfaner ovanpå något annat trä (furu kanske) och när det då har blivit kantstött har faneret lossnat och underlaget syns.
 
  • Gilla
Byggabygga123
  • Laddar…
Om du är en lägenhetsinnehavare utan alltför mycket verktyg får du nog skippa det som annars varit lämpligt dvs att laga den skadade faneren innan slipning och inoljning. En del skador kan döljas med vad som säljs i kit med olika färger som du kan smälta och droppa ner i skadan. Även om dina skador egentligen är lite för stora för detta kommer du i all fall dölja den underliggande ljusa träytan och efter att du skrapat av överflödigt vax kan en lätt slipning och inoljning ge ett fint resultat
 
  • Gilla
Byggabygga123
  • Laddar…
Okej! Tack för svar. Vet #2 om vad dessa kiten heter? Och tycker du att teakolja är något jag då också ska använda som #1 nämnde? Och då skall jag givetvis sanda innan?

Sen gällande metallen. Jag utgår väl från att det gäller att sanda och köra svart sprayfärg för metall på?
 
BirgitS
  • Gilla
Byggabygga123
  • Laddar…
De flesta möbler av teakfaner är inte oljebehandlade. Jag har renoverat åtskilliga stolar, bord och dylikt och samtliga har varit lackade. I ditt fall hade jag använt kemiskt trä för att fylla ut. Slipa det jämnt. Alternativt kan man använda casco träspackel i en nära nyans.
Fram med tuschpennor och hitta rätt nyans med dessa. Det går utmärkt att rita direkt på kemiskt trä eller spackel med tusch. Du kan test-rita på överblivet, torkad spackel.
Det går säkert med annan färg än tuschpennor också, men jag har lyckats bra med just pennor. Börja med ljusare nyans än du tror.
För försegling kan man använda enkomponents lack. Man får gå till en välsorterad färgaffär och handla detta.

Tvåkomponents lack skall man inte använda! Det kan missfärga och ställa till med jävelskap.

Jag har använt denna metod på både stringhyllor och högtalare med gott resultat. Man behöver inga avancerade verktyg men dock lite fingertoppskänsla 😁

Sen KAN man använda olja på gamla lackade möbler. Man kan fräscha upp ytan och dölja ytliga repor osv. Precis som man kan göra med en tråkig laminat-bänkskiva. Men, finns det sprickor eller skador i lacken kan man få fläckar där oljan tränger in.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tack! Då har jag fått lite uppslag. Hittade själv det där träspacklet. Får se lite grann när borden kommer men av bilderna att döma tror jag nog att det borde räcka. När de väl är fina och på plats borde det inte komma så värst mycket mer slitage tänker jag mig.

Kollade också lite på lack. Läste att man borde använda det för att undvika vattenringar osv. Känns ju högst relevant på ett sängbord. Men ger lacken likande effekt som oljan? Alltså livar upp och ger nytt lyster.

Jag tänker att jag nog drar med mig ena sängbordet när det anlänt. Jag har en flüggerbutik relativt nära. De borde väl kunna ta fram rätt nyanser osv tänker jag.
 

Bästa svaret

Kemiskt trä är enklare att hantera, tycker jag iaf. Träspacklet fungerar bättre på större skador, eller helt plana ytor där man kan dra en spackel över en spricka t ex. Men även där är kemiskt trä överlägset.

1K UV-beständig lack är oftast halvmatt (har inte letat efter något annat eftersom jag tycker den blir neutral och naturlig) men det finns kanske.
Den är även slipbar och jag tycker det är att föredra. Slipar ner till 300+ korn så blir det lent och fint. Kan säkert polera det också om man vill ha det spegelblankt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kemiskt trä är enklare att hantera, tycker jag iaf. Träspacklet fungerar bättre på större skador, eller helt plana ytor där man kan dra en spackel över en spricka t ex. Men även där är kemiskt trä överlägset.

1K UV-beständig lack är oftast halvmatt (har inte letat efter något annat eftersom jag tycker den blir neutral och naturlig) men det finns kanske.
Den är även slipbar och jag tycker det är att föredra. Slipar ner till 300+ korn så blir det lent och fint. Kan säkert polera det också om man vill ha det spegelblankt.
Tack för råden! Men om jag då lackar över kemiskt trä så ska det kapsla in det på ett bra sätt? Jag sökte runt lite nämligen och fick för mig att det kan vara giftigt och luktar ganska starkt. Är det 1k lack i sprayform vi talar om här? Och sen säger du tusch. Har du möjligtvis något lämpligt fabrikat på dessa så vore det du deruppskattat! :)
 
B Byggabygga123 skrev:
Tack för råden! Men om jag då lackar över kemiskt trä så ska det kapsla in det på ett bra sätt? Jag sökte runt lite nämligen och fick för mig att det kan vara giftigt och luktar ganska starkt. Är det 1k lack i sprayform vi talar om här? Och sen säger du tusch. Har du möjligtvis något lämpligt fabrikat på dessa så vore det du deruppskattat! :)
Asså, jag har bara snott barnens pennor 😁

Jag har kört med pensel och sedan slipat. För sprejfärg finns akryl-lack. Vet inte om den är lika slitstark dock.
Kemiskt trä är giftigt tills det torkat, men blir bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Asså, jag har bara snott barnens pennor 😁

Jag har kört med pensel och sedan slipat. För sprejfärg finns akryl-lack. Vet inte om den är lika slitstark dock.
Kemiskt trä är giftigt tills det torkat, men blir bra.
Tack! Ska testa denna metoden. 😊
 
Måste bara flika in och gratulera till fantastiskt snygga små bord. Är på jakt efter liknande till stugan och hoppas fynda på helgens loppisrunda :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.