Jag har en liten utbyggnad (1,5x2,5 m) som en för det mesta berusad före detta ägare till huset gjorde. Ingen av väggarna är i rät vinkel och ingen är i våg i någon ledd. Nu håller jag på med lite andra arbeten i den delen av huset och tänkte göra något åt detta. Jag ska riva bort gipset och blottlägga reglarna. Nu till min fråga: Har tänkt att bygga på reglarna med något på utvalda punkter så att dessa punkter kom i våg, dra upp en plywood på det hela och sist avsluta med gips för att få mina räta väggar. Funkar detta? Vad ska man bygga på med som man kan variera i tjocklek lätt? Har ni några andra förslag?
 
- klyva fram långa kilar?
- remsor av masonite?
- lumppapp?
 
Jag tror inte att förra ägaren av mitt hus hade alkoholproblem, däremot verkar han ha varit rätt snabb att säga "äh, det duger"...och i tillbyggnaden som han gjorde byggde jag vårt nya kök. Långväggen som den mesta skåpinredningen skulle hänga på var inte bara krokig, den lutade utåt i varierande grad också (skiljde från regel till regel).

Jag rev bort gipset från hela väggen. Sågade upp en massa remsor av tunn masonite (3,5 mm). Limmade remsor i flera skikt på reglarna för att få dem i lod och i linje med varandra. En regel kunde t ex ha två remsor som gick från golv till tak, sen en som gick från golv till halva höjden, sen en som gick från golv till en halvmeters höjd...
Det blir ju litet hackigt men med skivmaterialet ovanpå blev det jämnt nog.

Det jobbigaste var egentligen att mäta upp hur pass fel reglarna var. Jag satte ett laserpass vid ena änden och lät det dra en lodlinje (ett lodrät plan av laserljus blir det ju egentligen) framför väggen, parallellt med hur väggen skulle vara för att bli rätvinklig mot kortväggen. Sedan mätte jag avståndet mellan regel och "laserplanet" på flera punkter (på olika höjder alltså) per regel och skrev upp måttet på sidan av regeln vid varje mätpunkt.
 
Hmm, ja det är så ja tänkt ungefär med remsorna. Med plywood på blir det nog styvt och bra ändå. Bra tips med laserpasset! Tackar

/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.