Hejsan
Jag har en murstock i vardagsrummet med inbyggd kamin i, jag tycker den är rätt ful och speciellt att den inte är helt jämn utan att det buktar inåt i de vågräta fogarna mellan stenarna. Den är rättså glansig, huset är byggt på 60 talet, vet inte om putsen är från den tiden, jag får en 80-tals känsla av dess glansighet. Bifogar 2 bilder så ni ser hur det ser ut. Skulle bli väldigt glad för tips hur jag enklast kan lägga på en ny fin jämnare puts. Den nuvarande putsen är hel så jag vill inte hålla på att ta bort den utan vill alltså lägga på en ny puts ovanpå bara, går det med nån typ av kalkputs direkt på? Med kanske någon primer emellan?
Glansig murstock med ojämn yta och inbuktningar i fogar, behov av ny puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glansig murstock med inbyggd kamin och ojämn, buktande puts från 60-talet i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anlita en murare om du har pengar, tror inte det behöver kosta så mkt, men att få till ett perfekt resultat själv utan enormt engagemang är nog svårt och väldigt tidskrävande.

MVH/
 
Få saker inom byggområdet är så komplicerade som puts. Jag instämmer med Kapten_Haddock anlita en murare. Av bilderna att döma ser det ut som om murstocken är slammad och sedan målad med akrylatfärg, absolut tabu. Allt måste nog knackas ner.
 
I Arga snickaren ikväll putsade dom en murad spis med ett speciellt bruk för målade ytor, dom sa aldrig vad det hette men det va från Weber och det va inte gipsputs. Fanns att köpa i vanliga bygghandeln sa dom.
 
K
Stefan N skrev:
I Arga snickaren ikväll putsade dom en murad spis med ett speciellt bruk för målade ytor, dom sa aldrig vad det hette men det va från Weber och det va inte gipsputs. Fanns att köpa i vanliga bygghandeln sa dom.
Antingen så primar du den med Gypsumprimer och putsar med Gypsum eller så använder du Webers Designputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.