Efter ett par månaders välbehövlig "renoveringssemester" (rekommenderas!) börjar det klia lite i fingrarna igen. Ganska snart vill jag snygga till murstocken i köket, men funderar lite på hur.

Murstocken är jättestor (det är en igensatt gammal öppen köksspis) och den är putsad och målad i ett par-tre lager. I alla fall de understa lagren är linoljefärg, det översta är jag lite osäker på. Färgen släpper dock i flagor.

Runt anslutningen till rökgångarna är det lappat med nyare bruk som är pålagt mycket grövre och sticker ut utanför den gamla, målade ytan.

Jag förstår att den lösa färgen måste skrapas bort, men sen då? Kan man slipa ner det nyare bruket en aning så att det blir jämnt med det gamla? Hur gör man då? Ska man putsa om? Och vad är lämpligt att måla med? Vill gärna ha matt, vit yta.

Såsmåningom (om ork och pengar finns) ska vi kanske försöka återställa spisen med kåpa och - om möjligt - försöka återfinna gamla bakugnen. Men det här blir en första tillsnyggning.
 
Vi gjorde en fusklösning (och skyllde på att den är "så länge, tills vi kan göra det ordentligt") med vår spiskåpa, dock i vardagsrummet och inte i köket. Kåpan var delvis reparerad med slätt spackel, dels spacklade vi lite själva. Sen målade vi alltihop med vit limfärg där vi blandade i nåt som jag tror var vetekli/vetegroddar. Nånting sånt. Då fick vi en knottrig yta som dolde alla skarvar mellan gammalt och nytt, och som ser helt ok ut faktiskt. Sambon målade med ganska tjock färg och drog ut den i subtila solfjädermönster, som ytterligare förstärkte känslan av att knottrorna sitter i putsen.

Jag har nog inga bra idéer om hur du ska släta till sånt som sticker ut; jag skulle ha provat mig fram med slipverktyg, mejsel och annat tills jag hittade nåt som funkade. Nån gång har jag använt ett rejält bryne för att slipa till puts ... Att putsa om när man gör en tillfällig lösning känns lite arbetsamt, i alla fall i mina öron.

När vi tar bort färg från den putsade källarväggen använder vi en sån där tapetborttagare som sprutar ånga, billigaste modellen från Jula. Den funkar oväntat bra! (Men om man glömmer fylla på vatten och kör torrt får man köpa en ny ...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.