Jag har en branddörr eller liknande som börjar bli lite sliten och innan rost mm hinner bita sig fast allt för mycket så vill jag snygga till den och ge den ett bättre skydd.

Jag vet inte om den från början är gjord för att användas som en ytterdörr men den sitter där den sitter idag och kommer därför också stanna kvar. Den har konstiga spår i karmen som en av bilderna visar som får mig att tro att den mer är tänkt som en branddörr inne i en fastighet istället som idag en ytterdörr.
Sliten mörklila branddörr med spår i karmen, monterad som ytterdörr på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten brun dörrkarm med ett konstigt spår som tyder på att dörren kan vara en inre branddörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten lila branddörr med början till rost och skador runt låsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör jag göra? Svetsa igen spåren i karmen för att förhindra att vatten tar sig in den vägen och slipa ner dörrar och karm? Någon rekommendation på färg?
 
Ådringsmåla som en gammal lagårdsdörr med tvärslåar och allt.
 
Inge som har några pips hur jag bäst skyddar dörren?
Fel delforum kanske?
 
Ett skärmtak över skulle hindra mycket vatten från att hamna i springorna, eller åtminstone en dropplist.
 
Slipa bort rost och löst sittande färg (eller gärna all färg) och måla med hammarlack? Hammarlack förhindrar fortsatt rostangrepp och ger en hård emaljliknande yta, håller länge. Finns i många olika kulörer med.

Angående hålen så skulle jag inte oroa mig så mycket. Spackla igen med metallspackel eller nåt och måla hammarlacken ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.