Jaha då är det dags för mig att börja titta på lite tillsnyggning och uppfräschning av köket.
När vi flyttade in i vårat hus för två år sedan lämnade gamla ägaren efter sig en riktigt tråkig bänkskiva i ek som är mögelangripen och stort behov av renovering.
Tyvärr är det en värre att den väldigt fina (och dyra) diskhon är ganska brutalt misshandlad. Vill verkligen inte köpa ny men som den ser ut nu är riktigt otrevligt och ohygieniskt.

Är det någon här som har tips på hur diskhon skulle kunna få nya glansdagar eller är det bara att beställa ny som är lösningen?

Bilderna visar hur den ser ut väl rengjord men det krävs extrem lira för att smutts ska fastna i alla skavanker.

Ett tvådelat vitt diskho, träbänkskiva, fönster, köksredskap, krukväxter, rustik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbelhög vit keramisk diskho med mässingskran, placerad på slitet träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit, rektangulär diskho med avlopp och överlopp, inbyggd i träbänkskiva, slitage och fläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använd diskho i keramik, lätt smutsig, med vattenavlopp och överloppshål, infälld i bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Emaljen har tyvärr krackelerat och det kan man inte återställa till nyskick. Krackeleringen kan ha uppstått när man hällde ut kokande vatten i en kall hö. Ju mer man skrubbar med hårda slipmedel eller rengör med frätande vätskor dess mattare blir emaljyta och smutsen missfärgningen fastnar på nolltid. Tråkigt när produkten håller inte till det den ska användas till.
Vill du slippa all bekymmer i framtiden så byt all detta elände till en heltäckande rostfri diskbänk med en ordentlig stor hö i . Finns som standartmått och kan måttbeställas på många ställen - googla.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Du kanske har rätt tyvärr. Skulle inte vara så snyggt med en rostfri plåthistoria där men vi använder köket flitigt och behöver bra funktion!
 
Tycker det ser ut som ikeas
 
inte så snyggt tycker du? Förr i tiden när alla svenska kök hade rostfria praktiska och lättskötta diskbänkar hade man i Europa inte råd med rostfritt och använde sämre lösningar typ emaljerat eller porslin eller komposit i köket. Nu har man i Sverige sänkt kraven till "fattigmansho" nivå , tyvärr. Trä och spån rund hoarna är bland dom sämsta val runt en diskho. Många får testa sämre lösningar innan dom lär sej att uppskatta rostfritt igen :).

Fattar inte vad som inte är snyggt? Om du beställer så får du snyggt uppvikta sidor och upphöjda kanter och en ho du trivs med. Slut med vattenspill som rinner på köksluckor och silikoneländet som går ej att få rent.
Varför är det då snyggt med rostfria dörrar till kyl och frys då?
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Under mina år sydöver irriterade jag mig på dessa porslinshovar som spräckte glas och kantstötte tallrikar. Det har visserligen blivit mode även här i Norden men jag föredrar tåligare och "mjukare" rostfritt.
Men TS gillar sin ho. Ersätt med en motsvarande IKEA-ho och var försiktig med hett kastrullvatten. Lägg en frottehandduk i botten när kristallglasen och det ostindiska porslinet handdiskas;).
 
G gaia skrev:
Varför är det då snyggt med rostfria dörrar till kyl och frys då?
Tycke och smak är olika, för mig ska en vitvara gärna vara just vit och en diskbänk från 1960 är bland det mest praktiska och hållbara fabrikstillverkade man kan ha.
Likafullt beställde jag en hel ny rostfri 3m bänk med djup ho och urtag för häll från Landskrona Rostfria och en kyl med rostfri front då jag byggde nytt kök åt min mor, det är ju faktiskt ägaren/användaren som bör bestämma vad som ska väljas och monteras.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Den där hon med bänk från Landskrona Rostfria har jag ännu inte beställt:thinking: men den står högt upp på min önskelista. Egentillverkade betongbänken var bara tillfällig lösning och åren går ... det man inte fixar direkt vid husbygget har en tendens att aldrig bli fixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.