Min tomt avgränsas med ett berg, helst skulle jag ju vilja spränga bort skiten men det har jag inte råd med :(

Jag har börjat skala bort alla träd för att få mer sol, men är det någon som har nåt bra tips på hur jag kan snygga till berget?

Hade lite tankar på att lägga massa jord och så ängsblommor (såndär färdig blandning) eller att sätta lite lyktor lite här och där och dra 220 till dem - kan ju bli coolt till vintern :)

Någon som har några tips?

WP_20160521_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Skiten? Berg är ju något av det vackraste som finns. :eek:

Jag skulle ta bort all växtlighet och ta fram berget, sedan plantera stenpartiväxter i alla skrevor. Lite inspiration:
[länk]
[länk]
Bra tips!
 
Vilken tillgång att ha ett sådant berg på tomten, dessutom skapar berget ett fint mikroklimat för växterna när det lagrar värme.

I alla berg finns sprickor och skrevor som ger planteringsmöjligheter. Alpiner av alla de slag är lämpliga, små dvärgrhododendron där djupet är tillräckligt, vårljung Erica carnea och höstljung Calluna vulgaris skulle ge ett fantastiskt blommande berg på vår och höst.

Men berget måste rensas från allt skräp och från alla rötter innan plantering sker och ny jord fylls i planteringsgroparna. Men allt behöver ju inte göras på en gång, lite i taget och det är bättre att göra ett grundligt underarbete än att fuska och få problem senare.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Abies koreana skrev:
Vilken tillgång att ha ett sådant berg på tomten, dessutom skapar berget ett fint mikroklimat för växterna när det lagrar värme.

I alla berg finns sprickor och skrevor som ger planteringsmöjligheter. Alpiner av alla de slag är lämpliga, små dvärgrhododendron där djupet är tillräckligt, vårljung Erica carnea och höstljung Calluna vulgaris skulle ge ett fantastiskt blommande berg på vår och höst.

Men berget måste rensas från allt skräp och från alla rötter innan plantering sker och ny jord fylls i planteringsgroparna. Men allt behöver ju inte göras på en gång, lite i taget och det är bättre att göra ett grundligt underarbete än att fuska och få problem senare.

Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.