Hej
Vi har kollat på ett hus som har ett helt nytt badrum. Tyvärr har det badrummet 80-tals blå-rosa våtrumsmattor (eller vad det heter...) på väggarna. Badrummet är välgjort och ser helt ok ut i övrigt, men vi har väldigt svårt att förlika oss med väggarna och golvet. Det tar emot att slänga ut hela badrummet och göra om allt när det trots allt är nytt.
Det är dessutom ganska stort och det finns mycket annat som måste fixas med huset.

Men. Om det finns någon bra möjlighet att hotta upp det lite med t ex pärlspont eller något annat utan att ta ner väggmattan så vore det kanon.

Är det någon som har något bra tips eller är det helt kört?
 
Du är ju partisk! ;D
 
Det går väl att måla annars?
 
Bortsett fran det blarosa...vad ar det egentligen for fel pa plastmatta? Har inte riktigt forstatt det? :-?
Ungarna slar inte ihjal sig nar de hoppar ur badkaret med huvudsvalen forst.
Mindre halkrisk
Lattstadat
Man slipper sunkiga fogar med tval och schamporester
Taligt
Ror sig lite i takt med trahuset
Latt att satta upp hyllor och annat utan att man maste borra och spracka kakelplattor
Schampoflaskan haller nar den ramlar i golvet, alt golvet haller nar raklodderburken ramlar ner...

Jag vet inte hur manga trasiga eller losa kakelplattor vi har i vart nastan nya hus (men det ar klart, det ar "made in the USA" och inte svenskt kvalitetskakel...)

Men, det ar val inte tillrackligt flaschigt att visa upp for grannarna..?? ;)
 
Helkaklat är en modegrej som ibland inte är så praktisk med tanke på att vi bygger mycket trähus i Sverige.

Jag tycker förvisso inte att plastmattor är så snygga, men de ger billigare och enklare badrumsbyggen och (med risk för att ha fel) är en tämligen säker konstruktion ur fuktsynpunkt.
 
Vill du dra bort uppmärksamheten från väggarna så kan du lyckas med att inplantera en annan starkare och passande färg i den övriga inredningen. Att måla över mattan eller spicka panel tror jag inte på.
Vi har väggar i beige som vi inte tyckte om. En svart spegelram, svart toalock, svart pelare under vasken, en brun/svart viltonmatta gjorde ett lyckad lyft i en liten toa :).

Vitt och lagom neutrala väggar är ju en bra bas att göra om stilen på ett badrum. Glöm plastmattan och koncentrera dej på utsmyckningen. Några tavlor och extra hyllor och speglar kan man också ta till hjälp :).
gaia
 
Hej Jenny
Vi hade ungefar samma problem i vart sommarhus - rod plastmatta pa golvet och matchande rod vaggmatta, fult som attan men i mkt fint skick - och eftersom det var massor med saker som behovde atgardas i huset ville vi inte prioritera att gora om hela badrummet. Vi kopte vaggfarg speciellt utvecklad for vatutrymmen och malade vaggarna. Den roda golvmattan fick vara kvar och istallet kopte vi nya frascha handdukshangare, duschdraperi, badrumsmatta osv samt nagra uppsattningar nya fluffiga handdukar i vitt med en rand i som 'tog upp' det roda i mattan. Blev som ett helt nytt badrum och fastan det naturligtvis inte ar drombadrummet sa skams man inte langre nar gasterna ber att fa lana toaletten....

Lycka till!

Madeleine

 
Hej
Jag får hålla med om att plast i badrum är väldigt praktiskt, har faktiskt aldrig haft ett helkaklat badrum i hela mitt liv. Problemet här är nog snarare färgerna som absolut inte funkar.
Men! Jättebra tips från Madeleine. Ska kolla upp detta! Tack så mycket.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.