skulle behöva ha lite hjälp med en sak.... nu i sommar. Ska vi måla om vårat hus, det är ett riktigt svenssons hus, ett falurödfärg med vitt runt fönstren.

Vi kommer i nästa vecka att byta ut dom sista fönster, så alla är nya 3-glas med fina spröjs. huset är byggt 1941, och vi (sambon) vill jättegärna ha lite finare foder/detaljer runt fönstret, vet inte om man kallar även det för snickar glädje .

men min fråga är någon som vet om det går att köpa färdigt eller om det är något man kan göra själv?
 
Det går väl att beställa hos vilket snickeri som helst. Sedan beroende på egen förmåga och verktyg så kan man självklart göra själv, tidsödande ibland, men inte direkt svårt.

Jag har ett betydligt äldre hus och har inte gjort särskilt mycket "snirkliga krusiduller" men har istället lagt tid på att handhyvla till foder och täckbrädor. Med klippspik är jag nöjd med denna. Skulle knappast passa på ert 40-tals-hus.

Surfa runt och hitta en stil som passar ert hus, hör med länsantikvarien om tips på vilka lokala stilar som funnits.
http://tokarparnsbilder.blogspot.se/2013/01/snickargladje.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.