Idag hittade jag tre roliga bastur som jag vill visa er. Kanske tycker någon att de är snygga, de är i alla fall annorlunda.



Du kan läsa blogginlägget här: Snygga, annorlunda och roliga bastur
 
Hemmakatten
Alla är fina på sitt sätt, men nummer 2 är klart "outstanding". En bastu som flyter på en sjö med möjlighet att ta ett dopp inuti bastun! :) Det slår tom vår bastu vid sjökanten.
 
Tvåan var grym!
 
Tvåan är ju extremt enkelt byggd. Lättare blir det ju inte :) reglar, plast och en kamin. Ja, och några tunnor. Kaminen måste ju vara görlätt att hitta. Ser ut som en Jötul 602 utan glaslucka med ett spirorör som rökrör :p
 
Jag kollade bara slarvigt på bilderna men det ser ut som en klassisk designer-lösning där man bara lyfter ideer utan att ta ett helhetsansvar för funktion och möjlighet att faktiskt bygga fungerande produkter.

För det första är det väl (om jag inte missminner mig) dumt med spirorör som rökrör.
(galvade rör + varme är inte bra)

För det andra blir det spännande för de som hoppar i.
Hålet de hoppar ned i är inte stort, det blir intressant att lyckas kravla sig upp utan att riva ned den tveksamt monterade kaminen och helst inte bränna sig. (Och det är säkert bara jag som tar en öl i bastun...)

För det tredje misstänker jag att det blir lite väl bra luftväxling med tanke på att det verkar vara minst 10 cm fritt ned till vattenytan.

För det fjärde är det förmodligen inte så flamsäkert med bastutält av byggplast?

En kul design-studie....
Och det blir säkert varmt nog för att basta.
Men inte riktigt en färdig produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.