Hej, jag har just installerat en luftvärmepump och är helnöjd. Den klarar att värma upp hela huset c:a 120 kvm, om det inte är kallare än -5 grader.

Nu till frågan. Jag har en gammal oljepanna kopplad till ett vattenburet system som jag skulle vilja byta ut mot något annat, då jag anser att olja som uppvärmning är helt ute.

Jag tänkte ev bygga om pannrummet till ett stort badrum och då har tankarna funnits på att byta ut oljepannan mot en snygg braskammin som man kan koppla till det gamla vattenburna systemet. Finns det några sådana kaminer att köpa och klarar man sig utan acctank ? Jag räknar som sagt med att enbart använda systemet som tillskottsvärme när kylan blir för sträng.
 
Det finns ju ett antal vattenmantlade kaminer och välja på. Problemet är väl att när du väl börjar elda och ser hur elförbrukningen sjunker, så kommer det att brinna jämt i den ;)
 
Ja just, "vattenmantlad kamin" kanske det heter. Men det verkar inte finnas så många sådana som är snygga med glaslucka och som skulle passa i ett badrum, jag hittar mest spisliknande kökspannor eller vedpannor när jag söker.
Drömmen är att få ligga i badet med en kall pilsner i handen och samtidigt titta in i den eldsprakande kaminen. :cool: ;D
 
Perfekt, tack för tips :) Nu är det bara att skrida till verket.
 
Uppdatera gärna hur det går :)
 
Alfaboxer skrev:
Drömmen är att få ligga i badet med en kall pilsner i handen och samtidigt titta in i den eldsprakande kaminen.  :cool: ;D
Varning - kan bli beroendeframkallande :D
 
pack skrev:
Uppdatera gärna hur det går :)
Det ska jag göra. Byggstart kommer dock inte att bli fören innomhussäsongen drar igång igen till hösten.
Angående berondeframkallande last så tycker jag det verkar vara en trevlig last, om man förenar nytta med nöje. Först en skidtur i spåret, sen en pilsner i badet. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.