Hej!

Har ett inglasat uterum med golvvärme på 25 kvm, 3-säsong, platta på mark och klinker.

Har tänkt komplettera golvvärmen (el) med en gasolvärmare. Golvvärmen tar ju sin stund om man får för sig att använda det, och har inte tänkt ha på det jämnt pga kostnaden.

Tänkte först gasolvärmare, sedan har jag läst att det är dumt eftersom det är rätt tätt (kan väl iofs lösas med ett kolmonoxidlarm..) och att gasolflaskorna kan börja läcka varma sommardagar.

Således, har någon tips på en snygg värmefläkt med ungefär liknande design som denna?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ppna-spisar/gasolkaminer/gasolvarmare-411143/

Mvh Johan
 
L
Vi har en sådan här på torpet , går på gasol och el med fläkt , fungerar utmärkt , det med läcka sommartid , vet jag inte var du fått det ifrån , hur skulle det se ut i husbilar , husvagnar om dom skulle läcka sommartid
 
  • Gasolkamin som kan drivas med gasol och el visas med betygsstjärnor och priset 1699 kronor.
BirgitS
S johd01 skrev:
Således, har någon tips på en snygg värmefläkt med ungefär liknande design som denna?
En värmefläkt som är så där stor som den där gasolvärmaren skulle nog värma upp alldeles för mycket. En mer lagom värmefläkt som http://www.jula.se/catalog/bygg-och...armning/varmeflaktar/varmeflakt-411077/#tab02 är ju inte större än 22 x 27 x 13 cm och blir ju nästan osynlig.

Om den gasolvärmare du länkar till står det ju att den bara får användas i utomhus eller i uterum med minst 25 % öppen väggyta så naturligtvis ska du inte ha den, den verkar också ha alldeles för mycket effekt för ett rum på 25 kvm. Den som Liteavvarje tipsar om har ju betydligt lägre effekt så det är ju lägre krav på ventilation för den men även i bruksanvisningen för den finns det krav på vädring. I husvagnar har man ju aldrig gasolflaskan inne i husvagnen.
 
Ok tack för era svar. Jag läste att det får aldrig bli upp emot 65 grader för en gasolflaska, vilket det kan bli i ett inglasat uterum sommartid en riktigt varm dag.
 
L
+ 65 C i inglasat rum är nog att ta i , men + 50C kan det bli om lampan lyser rakt in hela dagen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.