Hej!
Vi är på gång att installera en braskamin i vårt vardagsrum. Plankhus från 1934 där tidigare boende någongång klätt in ytter/innerväggar med 13 mm tretex och tapetserat på denna (även murstocken).

Eftersom kaminen ej får stå mot brännbar vägg måste tretexen som sitter direkt mot murstocken kläs av och ersättas mot brandskyddat material.

Min målbild är en vägg i nivå som sen ska målas, utan lister i skarven tretex/murstock.

Jag ser två sätt att lösa detta:

1:
Klä av så mycket tretex som krävs för säkerhetsavståndet till kaminen och limma upp en 12 mm cimbrex minerit multi force-skiva som sen spacklas upp för att få väggen i liv/nivå med den tretex som sitter kvar.

2:
Klä av så mycket tretex som krävs för säkerhetsavståndet till kaminen och sen putsa/lerklina direkt på murstocken för att komma i nivå med tretexväggen. (Detta är vad installationsfirman erbjuder. De putsar gärna men vill ej spackla skivor).

Tanken är att sätta renoveringstapet på övrig tretexvägg men inte på murstocken. Ev 6 mm gips men slipper helst det.

Det jag oroar mig för är skarven mellan tretex/renoveringstapet och skivan/putset. Putsar man direkt är jag orolig att tretexen ska svälla och spricka i skarven.

Har någon bra kreativ input som inte inbegriper att riva ner tretexen på hela väggen?

Mycket tacksam för svar!
 
Tillägg: kan jag spärrmåla tretexskarven med något (isf vad?) för att den inte ska suga fukt?
 
Tror du får sätta en list över skarven mellan skivorna. Om du ska ha tretexen kvar.
 
Om det inte går att få till en jämn skarv/övergång till tretexen är jag beredd att bygga ut murstocken med en eldfast skiva eller mura och putsa så murstocken bygger ut från väggen.

Vilket är att föredra?
 
Skulle nog göra så att murstocken rår lite. Svårt att få material skarv att hålla.
 
Ta bort treetexen på murstocken och låt det bli en nisch.

För övrigt borde ni ta bort treetexen, den är eldfängd även utanför området för kaminen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.