Köper ett hus på totalentreprenad där allt ingå direkt av en husfirma.
Det ingår standard vita vägguttag och brytare som jag dock inte är särskilt förtjust i, jag vill istället ha snyggare grejer med rostfri look.
Jag har fått ok av elektrikern att köpa egna grejer som jag levererar och som dom installerar med förbehållet att det ska vara vanliga godkända grejer.

TIll min fråga, jag behöver tips på en serie snygga, stilrena både brytare (en del enkla, en del dubbla, en del med dimmer) och vägguttag (2 uttag per dosa).
Det är viktigt att allt blir enhetligt och att allt är silvrigt, helst föredrar jag borstat stål, blir det för dyrt så får man aluminium eller liknande, i värsta fall ta silvrig plast.

Tips?
 
Finns till alla kända fabrikat, tex ELJO, ELKO och ABB Busch-Jaeger
 
Minzzan skrev:
Hej!
Där finns ju tex Ljungs serie i metall
[länk]
eller om du vill komma billigare undan finns där tex Malmbergs serie
[länk]
Tack!
Jungs var ju riktigt snygga, såg dock ut att vara lite dyra.
Ärligt talat så har jag svårt att överblicka priset så jag iinte riktigt vet vad som behövs, ska man ta priset för en insats och en ram eller?

Malmbergs tycker jag ser snygga ut också, dock så rekommenderade elektrikern inte det märket så det håller jag med borta ifrån.
 
Patrik_Hed skrev:
Eljo Exxact. Där har du din brytare. :)

[länk]

[länk]


//Patrik
Ser schysst ut!
Priset för en enkel brytare blir 271kr för ramen och 126kr för brytarinsatsen (den som heter trapp) vilket alltså totalt blir 397kr.
Överkomligt trots allt, om man inte ska ha för många.

Men matchar färgerna verkligen om jag tar en solid ram och väljer alu på insatsen?
 
Tack, Julas strömbrytare var ju urläckra! De skall jag ha i nya huset :)
 
Jag skulle aldrig satt upp Anslut i ett nytt hus! Tänk på att brytarna ska sitta i 30-40 år och ska inte gå sönder efter 8 år.


//Patrik
 
naggen skrev:
Ser schysst ut!
Priset för en enkel brytare blir 271kr för ramen och 126kr för brytarinsatsen (den som heter trapp) vilket alltså totalt blir 397kr.
Överkomligt trots allt, om man inte ska ha för många.

Men matchar färgerna verkligen om jag tar en solid ram och väljer alu på insatsen?
Ja, det är nog svårt att hitta något billigare (som är kvalité).
Tyvärr vet jag inte om de passar ihop, men de borde de ju göra...

//Patrik
 
Går Julas sönder efter 8 år?

Vill inte ha någon tråkig grå plast som ser ut som något billigt kinakrafs.
Borstat stål som Julas ser bra ut, men om de inte håller (har någon erfarenhet?) så är det ju heller inte bra.
Fula som håller eller snygga som inte håller, vill inte ha nåt utav dem isåfall...
 
btg308 skrev:
Jula har en serie som kallas "anslut" som verkar ligga under allt annat i pris men som är brutalsnygga. Exempel: [länk]
Är det nån som har erfarenhet av kvaliteten i de där?
Nja, tycker inte Julas var speciellt snygga faktiskt.
Jag kan tänka mig att det inte är av toppkvalitet heller.

Då är Clas Ohlsons snyggare. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156763697

Men som sagt, antar att det inte är toppkvalitet på varken Classe eller Jula.
 
naggen skrev:
Vad tror ni om denna serien i Gira? Vad vet vi om det märket?
[länk]
Jag har aldrig satt upp Gira, men jag har fått en uppfatttning om att det ska vara kvalitétsgrejer, men att de ska vara snordyra. Det dyraste strömställarmärket vi har?

//Patrik
 
Gira har bra grejer, det kan jag intyga. Däremot Anslut går sönder innan 8 år, närmare bestämt 8 veckor typ :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.