Vet inte om detta är rätt underrubrik eller om jag ska lägga frågan under "inredning" istället.

Jag är på jakt efter en snygg ringklocka till ytterdörren. Misstänker att vi annars får en ful "Friedland", ni vet en svart liten plopp och en transparent överdel där det står "Friedland" vilket är halvt omöjligt att få loss och byta till ens riktiga efternamn...

Jag ser framför mig att det ska vara en ringklocka i rostfritt stål eller liknande. Inte gammaldags, inte extremt ultramodern, utan ren och tidlös design. Inga Bang Olufsen-svindyra grejer heller. Inkopplad på el som vanligt, istället för trådlöst som det verkar finnas nu.

Har sökt på "dörrklocka" och "ringklocka" på nätet men det är mest trådlösa eller asfula modeller jag hittar. Har ni några tips?
 
jag har en ringledningsknapp jag köpte på K-rauta - borstad metall ca 100kr
 
Tack för bra svar och fina länk- och köptips! Ni fattade precis vad jag var ute efter. Om man inte vet att det heter "ringledningsknapp" så är det kanske inte så underligt att man får få träffar på nätet :) Jag ska definitivt kolla närmare på era förslag för de var bra alla tre.

(Är det verkligen bara jag som säger dörrklocka eller ringklocka?!)
 
C
Det är klart att det är en dörklocka, men det är en med ringledningssystem, och för att det ska funka får man ha en tryckknapp som kortsluter -> ringledningsknapp. :D

En annan jävligt stor klocka som är ringledningsbaserad är järnvägsövergångarnas vägskydd. Där använder man hela tåget som knapp.
 
Jag är ute i precis samma ärende. Håller med trådförfattaren helt och hållet. Vart enda ord. Det är märkligt vad tunt sortiment på ringledningsknappar det finns ute i bygghandeln med tanke på överflödet av allt annat i handeln..

Jag köpte en Jogel från bauhaus (även classe) med belyst knapp. Tyvärr hade jag 20V ut till knappen i ringledningen så lampan som bara var en 8-voltare smälte snart plasten intill.. :(

http://www.stgeorge.se/tryckknapp-till-dorrklocka-luna/product_details.php/products_id/523

söker vidare..

kom gärna med fler tips!
 
Hornbach har ett par snygga ringledningsknappar i mässing. En infälld och en utanpåliggande. Jag valde den infällda knappen som är väldigt fin tillsammans med mässingshandtag.
 
Vaaa?! Duger det inte med en gammal hederlig Friedland?? :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hallå där, en så'n där har jag ju kikat på. Jag köper den gärna av dig.

/jbr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.