I ytterväggen sitter en ABB AU67 kopplingsdosa, och i den ett delvis infällt trefasuttag (ja, dessa finns). Båda 20mm anslutningarna är upptagna. Nu fungerar jag på att sätta ett trefasuttag till utomhus på andra sidan från dosan, och då skulle jag behöva nyttja de utbrytningar som finns i botten på dosan. Tänkt kabel = EKLK 5G2,5 (finns hemma).

https://www.elbutik.se/product.html/spis-/kopplingsdosa-13/26

Det jag funderar på är om det finns något etablerat sätt att nyttja botten-utbrytningar. Det absolut enklaste i det här fallet är ju att bara göra hål i dosan, skippa flexrör och förlägga med kabel rakt igenom ett borrat hål i väggen. Men är det snyggt, och kan det göras elsäkrare? Nu har jag glömt hur baksidan på dosan ser ut men jag tror inte att det går att ansluta någon stos där, så jag tror att det ända sättet att nyttja utbrytningen är att faktiskt göra hål. Rent praktiskt tror jag att det är möjligt att komma åt dosan bakifrån, men man får gräva sig igenom väggen.

Just i det här fallet är det också extra viktigt att få det riktigt rätt, eftersom tanken med trefasuttaget på utomhus är att kunna ladda elbilar - dvs höga effekter över lång tid.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…

Bästa svaret

Tommty
dosan har väll hål för bottenstutsar?
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
A
Intressant och bra fråga. Den ska jag fundera på/kolla med tillverkaren nästa gång jag behöver använda bottenanslutningen.
De gånger jag nyttjat knockout-hålet i botten tror jag nog att jag bara anslutit ett flexrör där. De brukar smita åt och kila fast ganska bra. Men det kanske går att sätta en gummigenomföring eller liknande om man inte vill använda rör.
 
Tommty Tommty skrev:
dosan har väll hål för bottenstutsar?
TACK. Hade letat efter sådana men inte hittat. Men det finns ju. Då är saken klar.

Då ska vi bara se om de går att köpa utan att frakten blir 10 ggr dyrare än stutsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.