Panelen är kimrök skulle jag tro. Väggarna, ja... Jag tror INTE att det är gulockra. Oxidgul kanske?
 
Var på en kurs där vi fick lära oss att de flesta färger i det fall de bryts är brutna med grön umbra. Köp lite oljefärgstuber och prova dig fram eller fråga muséet.
 
Jag tycker att det ser ut att vara för kalla toner för att ha grön umbra i sig. Men foton är inte alltid riktigt korrekta. :-/

Lite konstig uppgift du fått förresten, i vårt hus är det rätt sällsynt med grön umbra i de kulöra färgerna vi hittar, däremot finns det ofta i de vita. :surprised:
 
Jag tycker att det ser ut att vara för kalla toner för att ha grön umbra i sig. Men foton är inte alltid riktigt korrekta.

Lite konstig uppgift du fått förresten, i vårt hus är det rätt sällsynt med grön umbra i de kulöra färgerna vi hittar, däremot finns det ofta i de vita.
Nää men det beror nog på att du inte provat att bryta med grön umbra. Testa så får du se. Jag trodde inte heller att det kunde vara så innan kursen, som för övrigt hölls av en mycket kunnig på området. Den blå på nedre delen av fotot som bifogats denna tråd kan mycket väl vara pariserblå eller ultramarinblå brutet med grön umbra. Men som sagt, bilder är svåra att se på och jag kan för lite om färgblandningar. Säkert är även de kulörta färgerna i ditt hus är brutna med grön umbra fastän du inte vet det. Som sagt köp äkta pigment eller konstnärsoljefärg med äkta pigment i och testa blandningar med grön umbra...du lär bli förvånad.
 
Njae, jag blandar mina färger med äkta pigment och är rätt säker på de träffat jag har här. I de gröna tonerna är det oftast kimrök och grönjord och i de gråa är det ren kimrök. I de varma färgerna är det mycket gulockra och bränd terra. Det finns även grön och brun umbra men inte på så många ställen... Det kan ju vara lokala sedvänjor skulle jag tro.
 
Varför inte låna hem Riksantikvarieämbetets pärm med färgprover och jämföra. En del färghandlare har den.
 
Vilken vacker dörrfärg! Jag tror att dörren har ultramarint i sig. Grön umbra är mycket vanlig inne på gamla torp - fast mest på foder. Kimrök och ultramarin dominerar i våra torp ett par färglager ner. Kimrök och vitt på de äldsta. (vitt = ren limfärg)

Jag har gjort egna färgkartor (blandat själv) som jag jämför med - annars blir det så akademiskt och svårt med färgkoder. Jag tog de vanligaste, gamla pigmenten och målade på en pinne först i naturellt + uppblandat i två - tre olika grader med vitt. Jättepraktiskt. Blandar man själv kan man ju provmåla billigt och bra.
 
Jag tror att ni missförstått lite vad jag menade med grön umbra. Det jag menar är att då man förr ville ha ett rent pigment som tex. ultramarinblått att bli dovare gråblå så blandade man inte i grått eller svart utan grön umbra. Blandar du med grön umbra får du en helt annan mjukhet-de flesta brytningar man ser idag är brytningar med svart... Prova så får ni se!
 
Det ser ut osm att det sitter en list på väggen där de 2 färgerna möts, har den någon annan funktion än att just bryta av? Det var snyggt i alla fall, men kan vara kul och veta motivet!
 
Bröstlist satte man för att imitera en fin bröstpanel, en avgränsning alltså. Bröstpanelen utvecklades ur golvsockeln som blev högre och mer arbetad. I enklare hem delade man ofta, precis som på bilden, helt sonika in väggen i två olikfärgade fält med en list emellan.
 
Tack för svaret, din kunskap gällande ämnet verkar vara omfattande, jag kommer säkerligen vid senare tillfälle pm:a dig med frågor om dyligt om det går bra...
 
Det går bra, men det är fler här som är minst lika nördiga som jag! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.