Så här är det: Vi har ett relativt nyinköpt hus från 1902 och håller på att bygga ett badrum från en del av vardagsrummet. I den intilliggande hallen kommer en 5-ledad kabel från proppskåpet i källaren upp till ett element i hallen och fyra i vardagsrummet. Elen till alla element i hela huset är dragen 1984 då de förra ägarna konverterade värmen till direkt-el (från vattenburet :surprised:). Nåväl, elementet i hallen går på en fas och de resterande fyra elementen i vardagsrummet går på de andra två faserna. Alla fem element delar nolla men inget är jordat.

Jag tycker att det verkar vara en bra idé att ta ström till det nya badrummet från den fasen som elementet i hallen går på men som man då dessutom ansluter till jordledaren i hallen. Elementet är på 800W så det finns ju mycket kvar där på en 10A säkring.

Problemet är att den nuvarande dragningen går rakt genom det blivande badrummet och det är ju ingen höjdare. Vad ska jag inhandla för grejor för att få en så smidig och funtionell dragning som möjligt?

Konklution:

1) Hallen: En 5-ledad kabel typ EKK (blå, gul/grön, brun, svart och sv/vit), kommer upp vid golvet.
Blå och svart går till ett elem. i hallen, blå och brun till två elem. i vard.rummet och slutligen blå och svart/vit till de andra två i vardagsrummet. Inget element är alltså som sagt anslutet till skyddsjorden (gul/grön).

2) Badrummet ska ha: 1 element, tak- och skåpbelysning, PAX-fläkt.

3) Vidare då som förut till resterande element i vardagsrummet.

Hur skulle ni ha gjort? Dragit allt på utsidan av badrummet och gått in med strömmen till badrummet från en kopplingdosa på badrumsväggen som vätter mot vardagsrummet, eller?

Hoppas att nån fattar nåt, för jag gör det knappt själv :p

Blir helt snurrig av allt som far genom skallen ::)

M v h // Lidman
 
Blanda INTE in elementmatningen till belysningen!

Kan du ha sån tur att jordtråd finns framdragen i hallen till eventuell ytterbelysning ? isåfall går det ju bra att mata badrummet från den gruppen.
 
Varför går det inte att köra belysning på elementmatingen då? Det är ju bara ett element på en hel 10A säkring nu.

Angående jorden så är den inte ansluten till nåt alls, men den är ändå fastskruvad i sockerbiten som i sin tur matar vidare till allt annat som jag skrev om tidigare.
 
Kan inte stämma att den kabeln är dragen -84, då gällde andra färger på tåtarna :-/. Om jag inte har fel förståss.. ;D
 
Men det måste den vara. Det finns kvitton på hela jobbet och där står det -84. Men det är väl en färg som skiljer sig från dagens. Den svart/vita är väl helvit idag om jag minns rätt?

Men som sagt, vad tror ni om mina frågor?
 
Elektriska installationer i våtrum bör överlåtas till fackmän tycker jag , man ska vara rädd om sina nära och kära.
 
Enklaste (?) om inte centralen sitter 30 meter därifrån är ju onekligen att dra en egen matning till badrum, då har du jordningen klar... matningen till elementen ska du inte röra.
 
Ok, då drar vi helt nytt till badrummet. Blir nog säkrast så. Tack för svaren.

M v h // Lidman
 
Har du någon jordfelsbrytare installerad?
Om inte bör du installera minst en!
 
Jo, det ska vi göra. Men hur blir det med ström till elementet i badrummet? Kan man inte ta allt på en säkring dvs både lyse och värme? Eller blir det nåt knas då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.