Finnes: 50 meter plan grusväg från huset till stora vägen, samt några hundra kvadratmeter plan grusplan mellan hus och garage. Detta tänkte jag köpa en snöslunga till. Vad skall jag ha, och varför?
 
Vad: Tvåstegsslunga av känt märke och så stor motor du har råd med.
Varför: Enstegsslungor är leksaker, du kommer behöva reservdelar och mer motor = snabbare jobb.

Vad du inte ska ha: Larvfötter, för att de är dyra och får du soppatorsk kan du inte rulla dem för hand.

Vad som är trevligt: Elstart för att det är större motorer än en rejäl gräsklippare och dessutom kallt. Lyse så att du ser vad du pysslar med.

Jag köpte en begagnad Ariens (tror jag det var) på 6,5 hästar för ganska precis lika yta som du har. Den fungerade helt OK tills motorn (Briggs) pajjade och jag inte orkade stå ute i snön och meka. Nu har jag slunga på min Stiga Park istället. Det jag saknade med första slungan var just elstart och lyse.
 
Skulle säga att börja vid 8-10HK och uppåt. Tvåstegare är det enda som gäller i denna storleksklass. Se till att den har arbetsbelysning. Tandade snöskruvar är trevligt om man behöver ta itu med frusen blötsnö eller vallar.
 
Du som har så stor gräsmatta kanske ska satsa på en Stiga Park med snöslunga förresten? Finns förståss "traktormodeller" av gräsklippare som har snöblad som tillbehör men jag gillar verkligen midjestyrningen och riktig slunga.
 
Har liknande yta att snöröja som du Swetrot, eftersom min nuvarande gamla 80 tals gilson börjar strula så funderar jag med på en ny slunga alt. en atv med plogblad, letat en del på nätet dels beg. men även nya slungor, undrar om man skulle våga satsa på en så´n här importerad rackare http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2119&art=266305 men står ju inte mycket om motorn(tillverkare) , om den jobbar i 1 eller 2 steg, någon som vet?
 
2 steg. inmatningsskruven sitter så att det inte är den som slungar vilket ger att det sitter ett slunghjul bakom.

Atv med plog är rätt effektivt om du har någonstans att ploga snön
 
Tycker inte de där importslungorna var så mycket billigare än t.ex. Stiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.