Hej.
Jag har en Toro Power Max 1028 LXE som inte orkar med att kasta snön.
Va ute idag och skulle kasta ca 10cm ganska tung snö.
Den orkar ca 2meter sen sätter den igen sig.

Drivningen fram och bak funkar kanon.

Någon som varit med om något liknande?

Mvh Johan
 
Hur snabbt kör du framåt?
Är sprinten till ejektorbladet hel?
 
Tung blötsnö och snöslunga funkar inte alltid.
Jag har en bakpå traktorn och den täpper till med fel sorts snö.

Protte
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Min 828 brukar inte sätta igen även om det är ordentligt blöt snö, dessutom har ju Toro sitt speciellt formade intag som ska göra att man inte "kan" överbelasta utblåset (sen får man väl fundera om det funkar eller bara är marknadsföringssnack).

Så även jag föreslår att du kollar att alla brytpinnar är hela, och om de är det prova att sänka farten...

/U

ps: visst finns det snötyper/mängder som kommer sätta igen slungan men jag tycker att 10 cm borde funka även om det är ordentligt blött...
 
  • Gilla
jompa.larsson@gmail.com
  • Laddar…
Hej, jag har testat alla hastigheter framåt.
Jag får ta och kolla om den sprinten är hel, vet ej det.
Men snurrar den överhuvudtaget om sprinten är trasig?
För min snurrar nämligen och går en liten stund och kasta snö, sen korkar den ihop.

// Johan
 
Jag har haft en likadan maskin sedan några år nu utan att ha råkat ut för detta, den klarar vilken snö som helst.
Hur ser bladen ut i utkastet eller vad det heter? Om de är skadade och/eller bakåtböja så kastar de ju mycket sämre.
 
Har du kollat kilremmen så den inte slirar vid belastning ? De slungor jag haft har aldrig satt igen sig och det har varit allt från en riktigt gammal Gilson kort kastare via Stiga till en Honda långkastare.
 
Om brytpinnen gått snurrar den inte om det kommer lite snö i den i tomme kan den dock snurra.
 
På bild "Auger and Housing Assembly" så är det position 5 & 39 som är mutter & brytskruvar.
 
  • Gilla
jompa.larsson@gmail.com
  • Laddar…
Strålande Demmpa,
Skall kolla dessa imorgon då det är lite ljusare :)

// Johan
 
Brytpinnarna till fläkt och skruv kan du kontrollera för hand. Se till att tändningen är bruten. Lossa gärna hatten på tändstiftet. Jag vet att det är osannolikt men bättre safe than sorry.

Nu gäller detta inte Toro utan det har sett ut ungefär så här på de snöslungor jag haft. Obs jag har sett i någon reklam att Toro använder plast i vissa utkast och mina tips avser slungor med metalldelar avseende ytor där snö och is kan fastna.

Sen kan du känna på "fläkten" det brukar sitta en genomgående bult genom fläktens rör runt axeln. Det är brytbulten. Fläkten är den del som ska kasta ut snön genom utblåset. Bulten ska inte vara dragen stum utan brukar sitta med låsmutter. Har den fått en smäll kan den upplevas sitta fast. Känn på bulten och snurra manuellt på fläkten samtidigt som du håller emot så att inte skruvarna/kvarnen=de stora intagsskruvarna som "mal snö och is". Om fläkten snurrar fritt har antagligen brytpinnen till fläkten gått av och då sitter antagligen inte brytbulten kvar.

Gör lika med kvarnhjulen=de som möter snön. Håll i på ena sidan och försök snurra på andra sidan. Gör om detta på andra halvan av kvarnen. Titta och känn på brytbultarna även på kvarnhjulen.

Om du gör på detta sätt blir du rimligt säker på att brytbultarna är hela. Jag har dock varit ute för att det finns motstånd nog i en böjde och därefter knäckt brytbult som motstår handkraft men inte motorns styrka. Men detta är en start.

Att drivremmarna som driver axeln till kvarn och fläkt blir spända och inte slirar är en annan faktor att titta på ifall den inte orkar driva. Även om det är tung 10cm snö brukar det först blir rejäla bekymmer när man ska igenom plogvallar eller gammal hård snö. Ändå värt att kontrollera och ett tips är att göra detta inför varje ny säsong.

Andra tips att kontrollera som nog nämnts tidigare är att titta på att inte fläkten är skadad. Titta även på utrymmet kring fläkten och i utkaströret så att all färg inte är bortsliten och det är en sträv rostig yta. Det ökar nog risken för att det fastnar lite snö som successivt tätar igen och efter ett tag så slutar den kasta. Jag har sett att någon tillverkar kläder insidan på utkast röret med någon typ av nylonplast=förenklat beskrivet plast som en skärbräda. Detta tror jag är för att minimera denna typ av problem.

Själv målar jag över rost i intaget med hammarlack varje år. Hammarlack innehåller silikon och snö och is får svårare att fastna. Likadant gör jag i utrymmet runt fläkten och i utkaströret.

Sen är det dessvärre så att tung blötsnö ibland sätter igen utkastet trots att allt är i bra ordning. Jag har inte prövat detta själv för sen jag började måla med Hammarlack så sätter det igen så sällan att det inte behövts. Det jag sett är att vissa monterar grovt gummin på fläktbladen för att minska utrymmet mellan fläkt och fläkthus för att på så sätt minska risken för att det stoppar upp. Finns filmer på youtube för det är tydligen besvärliga problem för vissa i Nordamerika och Canada.

Nu var det några år sedan jag letade lösning på detta men jag tror du får träffar på youtube om du söker på snowblower wet snow, snowblower clogged auger eller bara snowblower clogged. Funkar inte det så sök på snowblower i kombination med auger så får du titta igenom ett antal filmer tills du hittar någon som försökt lösa detta.
 
  • Gilla
fulkopplaren och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar i tråden!
Visade sig vara remmarna som va dåliga.
Nu utbytta och den funkar kanon :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.