Funderade på att skaffa en slunga på vårrean till nästa år!

Men hur fungerar det om man har en grusad uppfart? Kör man ivär gruset med då? Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Att tänka på är att om du köper en med plastchassi som jag har så kommer du köra sönder fästet till utblåset med all sten, även för mycket is fixar detta bra... :)
 
I min barndom körde jag snöslunga på en grusad uppfart varje vinter. Knepet var att låta den första snön vara och bli tillplattad av bil, gångtrafik etc, och bara skotta för hand de första 1-2 gångerna det snöade. Sedan hade man en bra packad yta att köra slungan på.
 
  • Gilla
Farzad
  • Laddar…
Farsgubben kör snöslunga på sin grusade uppfart, första snön packas hårt genom att köra bilen fram och tillbaks så det inte ska slungas ut en massa grus på gräsmattan.
Men det funkar kalasbra för honom
 
Ställ upp höjden på slungan så går det som på en ungdom sen. Jag ställde min slunga i höstas på några centimeter upp, andra gången det snöade var det ingen fara alls
 
Har själv grusad uppfart och det går sådär med slungan, man får tänka sig för så man inte riktar utblåset mot fönster, fasad, bil eller något som kan ta skada av en hagelskur ;)
 
Perfekt! Låter ju som om det skulle funka. Vilka märken rekomenderas? Tänker på begagnat.
 
Hittar du en Honda med banddrift så är den perfekt till sånt. Toro är bra också. Nackdelen med de märkena är att de är bra, så det är svårt att hitta begagnat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.