Hej,

i Göteborg (som säkert många andra städer) finns det ju en föreskrift att man ska sköta sin trottoar/gångbana utanför fastigheten och hålla den snöfri osv.

Se paragraf 4.

Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller om man bor utanför detaljplanerat område? Enligt första paragrafen i ovan nämnda länk verkar det som om det bara gäller där, men stämmer detta? Kan jag som bor utanför detaljplanerat område blankt strunta i att skotta bort snön utanför huset, utan konsekvenser?

Någon som vet, och allra bäst kan hänvisa till information där man kan bli klok på detta.
 
olni65 skrev:
Hej,

i Göteborg (som säkert många andra städer) finns det ju en föreskrift att man ska sköta sin trottoar/gångbana utanför fastigheten och hålla den snöfri osv.

Se paragraf 4.

Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller om man bor utanför detaljplanerat område? Enligt första paragrafen i ovan nämnda länk verkar det som om det bara gäller där, men stämmer detta? Kan jag som bor utanför detaljplanerat område blankt strunta i att skotta bort snön utanför huset, utan konsekvenser?

Någon som vet, och allra bäst kan hänvisa till information där man kan bli klok på detta.
Du är väl alltid skyldig att hålla det halkfritt utanför din fastighet - tom teoretiskt vid en sommarstuga.

Men som alltid- skulle det gå så långt som att ngn stämmer dig och det går till domstol så är det ju en fråga om vad som är rimligt.
Om du inte skottar din enskilda "timmerväg" i obygden tex och ngn kör fast och bilen går sönder så lär det nog knappast anses som ditt fel.
Om du däremot inte sandar utanför din brevlåda, även om du bor på landet, och brevbäraren skadar sig så kanske det inte är lika självklart...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.