Hej!
Vi bor i ett hus byggt 2019 med ett väldigt brant tak, taklutningen är 45 grader. Vår entre är på ena kortsidan och över groventren som sitter på ena långsidan sitter det dubbelt med snörasskydd. I övrigt har vi dock inga snörasskydd och det var inget vi tänkte på när vi byggde huset. Efter ett par vintrar i huset har vi dock insett att vi behöver göra något åt snörassituationen. Eftersom vi bor utanför Umeå får vi stora snömängder varje vinter (speciellt denna vinter) och snörasen kan nog närmare klassas som laviner. Totalt livsfarligt.

Hur blir det om man sätter snörasskydd och det kommer en massa snö? Det känns svårt att gå upp och skotta av på ett så brant tak. Åker någon del av snön kvar eller ligger allt kvar? Vi har inte råspont under takpannorna så ev. snörasskydd kommer måsta sättas i läkten. Hittade dessa snörasskydd, nomo zeta, som fördelar vikten över hela taket, har någon erfarenhet av dem med brant taklutning? Går ni upp och skottar taket?
https://snorasskydd.se/

Många frågor!
 
  • Brant tak på hus med träfasad under konstruktion, utan synliga snörasskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JosRos JosRos skrev:
Hej!
Vi bor i ett hus byggt 2019 med ett väldigt brant tak, taklutningen är 45 grader. Vår entre är på ena kortsidan och över groventren som sitter på ena långsidan sitter det dubbelt med snörasskydd. I övrigt har vi dock inga snörasskydd och det var inget vi tänkte på när vi byggde huset. Efter ett par vintrar i huset har vi dock insett att vi behöver göra något åt snörassituationen. Eftersom vi bor utanför Umeå får vi stora snömängder varje vinter (speciellt denna vinter) och snörasen kan nog närmare klassas som laviner. Totalt livsfarligt.

Hur blir det om man sätter snörasskydd och det kommer en massa snö? Det känns svårt att gå upp och skotta av på ett så brant tak. Åker någon del av snön kvar eller ligger allt kvar? Vi har inte råspont under takpannorna så ev. snörasskydd kommer måsta sättas i läkten. Hittade dessa snörasskydd, nomo zeta, som fördelar vikten över hela taket, har någon erfarenhet av dem med brant taklutning? Går ni upp och skottar taket?
[länk]

Många frågor!
Kan svara på några av dina frågor. Jag har ett väldigt liknande hus och har satt snörasskydd. Dock bor jag strax utanför Göteborg så är inte van vid samma snömängder som er.

Snörasskydden ser till att snön stannar på taket. Dock är de ju bara ca 20cm höga så jag antar att vid stora snödjup så kan snön rasa ovanför dem. Det är dock aldrig något jag upplevt.
Ditt tak bör ju vara byggt för att klara den snö ni får så egentligen gör det väl inget om det ligger kvar. Jag hade dock känt mig lite skeptisk till att fästa bara i läkten. Antar att ni har 45x95 som läkt? Det kanske duger, men vanlig takläkt räcker inte på långa vägar, det blir enorma krafter.

Innan jag hade snörasskydd så blev man halvt ihjälskrämd när det helt plötsligt började mullra i hela huset följt av en enorm duns när det landade på altanen.
 
  • Gilla
JosRos
  • Laddar…
Med snörasskydd ligger snön kvar. Jag skulle säga att det inte finns behov att skotta detta tak även snövintrar som denna. Taket ska vara dimensionerat för att tåla den snölast som kan uppstå med x ggr säkerhetsmarginal.

Har själv ett hus byggt 1990 med 45 graders takvinkel med snörasskydd och det är inga som helst problem att det klara snötyngden, varken i år eller vintern 2018 som var ännu tuffare ur snösynpunkt. På vårt tak är det den enkla typen av snörasskydd som man sticker in under pannan och hänger på läkten.

https://www.stegfabriken.se/wibelad...tzUbKmR5BltQQG6vVVPU0RfLwP99KX1IaAtU3EALw_wcB
 
  • Gilla
JosRos
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har kört Nomo Alpha kring våra huvar då det bildades en del snö där, verkar fungera bra och syns knappt :)
Tänkte komplettera med fler kring huset på sikt för att slippa rad mot altan och uppfart.
 
  • Gilla
JosRos
  • Laddar…
Rickard.
Ni har fått bra råd redan men ni ska inte behöva skotta taket. Vinden kommer sköta det så det aldrig kommer lägga sig flera meter med snö.

Kringlorna säljer flera olika tillverkare under olika namn men det är inte ett snörasskydd. Det är däremot ett komplement till ett riktigt snörasskydd.
Du kommer i stort sett få fylla hela nedre tredjedelen med sånna där för att få det okej. (killgissning, gör deras kalkylator så får du svaret)
 
Redigerat:
  • Gilla
JosRos
  • Laddar…
T
JosRos JosRos skrev:
Hej!
Vi bor i ett hus byggt 2019 med ett väldigt brant tak, taklutningen är 45 grader. Vår entre är på ena kortsidan och över groventren som sitter på ena långsidan sitter det dubbelt med snörasskydd. I övrigt har vi dock inga snörasskydd och det var inget vi tänkte på när vi byggde huset. Efter ett par vintrar i huset har vi dock insett att vi behöver göra något åt snörassituationen. Eftersom vi bor utanför Umeå får vi stora snömängder varje vinter (speciellt denna vinter) och snörasen kan nog närmare klassas som laviner. Totalt livsfarligt.

Hur blir det om man sätter snörasskydd och det kommer en massa snö? Det känns svårt att gå upp och skotta av på ett så brant tak. Åker någon del av snön kvar eller ligger allt kvar? Vi har inte råspont under takpannorna så ev. snörasskydd kommer måsta sättas i läkten. Hittade dessa snörasskydd, nomo zeta, som fördelar vikten över hela taket, har någon erfarenhet av dem med brant taklutning? Går ni upp och skottar taket?
[länk]

Många frågor!
Kom två vänder rikligt med snö i Umeå i år, bor själv i Umeå så jag vet.

Men vad du söker är bärläktsfäste, tror inte dom har det hemma hos K-rauta eller någon annan byggvaruhus , men ni kan beställa hem, den är enkel och montera på bärläkt 70 + 45 mm läkt som ni förmodligen har, montera liknande det som redan sitter på huset, två varv, kommer nog se bäst ut.
 
  • Gilla
JosRos
  • Laddar…
Bor också i Umeå i nybyggt hus 45 grader. Snön som kom -20/21 skadade övre raden. Det var pannor som knäcktes då fästena böjdes. Per Wikstrand är fabrikatet. Kan ha berott på att den övre raden satt för långt ned från nock. Vi fick den övre raden flyttad uppåt och lagad. Men jag litar inte på skydden efter detta utan skottar av taket om mängden är över 40 cm ca. Använder stege och takraka. Går ej upp på taket. Slitigt men man får motion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.