Jag har en lada med plåttak, 5x11 meters yta. Snön på detta tak glider av ganska lätt, ofta allt på en gång när det blivit några cm och + grader. När detta händer kommer det trilla ca 3m ner på ett pulpettak som jag håller på att bygga.

Frågan är hur detta kommer funka? Ingen riktig känsla för hur stor smäll detta blir för pulpettaket ? Läst runt om snörasskydd men blir inte klokare...
En tanke är att sätta nån litet snörasskydd så man fördelar bumpen lite. Då kommer ju snön där man inte ha skydd glida av först iaf så inte allt kommer på en gång
 
Snörasskydd så gör att det kommer större mängd på en gång när det kommer ner... beror ju också på lutningen på stora taket. men ner brukar de komma
 
Jo det är ju det jag är rädd för. Men jag har ju läst att det kan bli värre eftersom det byggs på mer pga av snörasskyddet och när det väl släpper då kommer det mer än om man tillåtit det glida av allt eftersom..

Frågan är väll egentligen vad ett tak tål att få på sig? Brukar man ha snörasskydd för att skydda andra tak? Bygger väl dimensionerat med rejäla takreglar osv osv. Räknar man med blöt snö =>200kg/kbm och om vi låt säga har 10cm snö på 5x11 meter => 1.1 ton snö som faller 3 meter ner i taket. Vilken kraft det blir vettil....
 
J Jonas_81 skrev:
Snörasskydd så gör att det kommer större mängd på en gång när det kommer ner... beror ju också på lutningen på stora taket. men ner brukar de komma
Vad tänker du på för snörasskydd då? Mina tak kommer det inte ner någon snö från. Tak med snörasskydd installerade framför en skorsten, utan synlig snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
dof dof skrev:
Vad tänker du på för snörasskydd då? Mina tak kommer det inte ner någon snö från. [bild]
Har liknande som på din bild och där kommer det ner när de blir för mycket men det beror säkert också på brant taklutning men med gamla taket (Onduline?) så kom snön ner först på våren en droppe i taget
 
Jag har bara läst att det kommer mer när det väl kommer om man har snörasskydd.... Frågan är väll egentligen om det är något problem att all snö rasar ner på ett annat tak? ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.